Prosvetni glasnik

т

запионик главног

просветног савета

књижнице свију основних школа и више женске школе, и као поклон ученицаиа, нарочито у вишој женској шк0.1и. Прима се преддог одборски. V Известилац наставног одбора др. Докић извештава, да одбор ни,е могао оценити дел.о Симе Милојевића ,Упутство за иредавање очигледне иаставе" јер у одборг нема стручњака за то. С тога одбор предлаже, да се то дедо даде на оцену нарочнтом одбору. Посде кратког већања о том, Савет је, по преддогу Ј. Пецића оддучио: да се „ Упутство за предавање очигдедне наставе" даде на оцену В. Бакићу и Д. Јосићу, проФесорима учитељске шкоде. VI Председник каже, да је сад на дневном реду извештај наставног одбора о наставним средствима. Др. Докић преддаже, да се већање о том оддожи за идућу седницу, пошто су многи чданови због званичних посдова спречени да данас дођу у седницу. Прима се. VII. Председник ставља на дневни ред преддог нарочитог одбора о иравилима за иолагане учитељског исиита за оне који нису редовно свршили ироаисне школе. Пошто је известидац одбора Ј. Пецић прочитао и објаснио преддог, отворида се општа дебата о том. Др. Докић нримећује, да су ова правида строга; даље, да би требадо написати детаљне програме, иди бар поменути деда по којима ћесе испитивати. Известидац одговара, да је већа строгост потребна с тога, што се сада траже већи захтеви на основне шкоде, и што и сам г. министар то жеди. А што се тиче програма, одбор је нашао, да не би бидо целисходно, да се са свим детаљни нрограми напишу; него да је довољно да се код сваког предмета у кратко каже, у ком ће се обиму испитивати. Др. Докић пита: да ди богосдови морају подагати учитељскп испит. Известидац одговара, да по закону министар има право да тражи подагање испита, а може и без испита поставити за учитеље оне који сврше богословију и .ли гимназију. По том се приступидо гласању и Савет је примио преддожена „правила" на основу снецијалне дебате. По том се прешло на специјадну дебату. Известилац чита наслов и чл. 1 и 2. Посде кратке дебате примљен је наслов и чл. 1 и 2 овако :

ПРАВИЛА за аолагање учитељсног исиита за оне који нису редовно свршили ироаисне шк оле. Чл. 1. Они који ннсу свршили учитељску школу, богосдовију и вишу женску школу, а хоће да положе учитељски испит, имају се тога ради обратити министру просвете и црквених нослова писменом модбом, којој ће придожити сведочанство о вдадању и ономе шта су учили. Чл. 2. Посде тога министар ће их упутити у коју редовну основну школу у месту где се надазе, да најмање три месеца редовно походе јпредавања и да се и сами вежбају у школском раду. 0 томе имају такође поднети министарству сведочанство од дотичних учитеља, пре него што почну испити. Чл. 3. примљен је без измене овако: Чл. 3. Учитељски испит полаже се у другој половини месеца марта и у првој половини септембра сваке године. Код чл. 4. преддожио је Св. Вуловић, да женске полажу испит у вишој женској шкоди. Против тога говорили су: др. Докић, арх. Нестор, председник и известилац одбора Ј. Пецић, а за преддог говориди су : Д. Пдајед и М. Миловук. По том се приступило гласању и Савет је примио предлог одборски без измене овако : Чл. 4. Испит се држи свагда у учитељској шкоди у Београду, а испитују наставници учитељске шкоде, сваки по своме предмету, који предаје. Овај иснит бива на начин као испит зредости у учитељској школи. Чд. 5. примљен је с малим пзменама овако: Чл. 5. Испит је усмен и иисмен. Усмениспит подаже се из ових предмета: 1. Из науке хришИанске: бибдијска историја, катихизис, и познавање црквених обреда. 2. Из сриског језика: граматика. Из књижевности: народне умотворине и најпознатији српски писци и песници, с објашњавањем читаних чланака. Из словенског језика: читање и разумевање лакших чланака. 3. Из науке о васиитапу: задатак васпитања; чување и неговање здравља дечијег ; ред у школи; настава: поступност у настављању, начин настављања,