Prosvetni glasnik

РАД У I РАЗРЕДУ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ 631

наставна средства за раз^шевање и памћеве ; распоред и предаваае наставних предмета у основној школи ; уређење основне шкоде. 4. Из рачуна: четири проста вида рачуна; размере и сразмере; правило бројио просто ; разломци прости и десетни, — све усмено и писмено. 5. Из историје: историја Срба, и познавање најзнатнијих културно — историјских епоха и догађаја, особито код Сдовена. 6. Из земљоииса: политички земљипис, с основама физичког и математичког земљописа, а нарочито нознавање српских земаља. 7. Из ириродних наука: објашњаваае најгдавнијпх физичких појава, н познавање човека, животиња, биља и минерала, — све опнсно.

8. Из цртсм а: познавање павних геометријских облика, и просто дртање слободном руком. 9. Из црквеног иевања: осмогласник, особито одговарање на литургији (женске треба да знају само ово последње). 10. Из телесног вежбања. Др. Докић цредлаже, да се овом члану дода то, по којим ће се књигама спремати и испитивати. Иошто је известилац у име одбора пристао на то, Савет је одлучио, да се чл. 5. дода ово : Ради лакше спреме министар просвете одредиће, ио којим ће се књигама испитивати. После тога председник је закључио данашњу седницу.

р А А У I РА8РЕДУ ОСНОВНЕ ШКОЛЕ КОД САБОРНЕ ЦРКВЕ ЗА 1879 —8о ШКОјЛСКУ" ГОДИНУ.

(свршетак)

И у њој су ми главна иста. она начела, која сам нагаао у суштини науке хришћанеке. С тога се ја нећу много везати ни за библију („Свешт. исгорију"), ни за „молитве", ни за догме („Бјеуују", итд.). За ме је главно да развијам срде : лепу нарав и морал : да воли себе; да воли све људе око себе; да воли и све ствари ; да воли оно што је право и исгинито ; да чини добро; да буде у истини доОро ; па ће се тако иајбоље приближити највећој сили, највећој правди и добру, савршенству, — Богу. За то ја бирам чиме ћу ово да постигнем; ја мислим и измишљавам како ћу ово да постигнем. Средство ми је и рачун и рачунаљка ; средство ми је језик и говор ; средство ми је читање, писање, и цртање; средство ми је „очигледна настава"; средство ми је поредак школски (дисдиплина); средство ми је свака песма и прича згоднога садржаја, па макар се нигде не споменула реч Бог. И тек онда долази оно што ја нарочито бирам за ову наставу. Неколике приче и песме ја сам већ изнео напред у општем раду иепрва. По нешто је дошло у досадањем раду у језику и рачуну. А сад ми долази да поређам оно што би сам изабрао наро-

чито за ову наставу , и што долази само у овај предмет. Прво како се молимо Богу. Донекле се никако не молимо Богу јер деда не умеју. Доцније - кад ? тс је остављено мени кад ја за добро нађем — ја просто кажем : — Децо велики се људи моле Богу и у цркви и код куће, и сваки пут кад хоће нешто да раде. И велики се ђаци моле Богу у школи. И ми ћемо да се молимо. Но ви не умете. За то ћу ја да вам кажем ! Устан'те ! .. Наместите ова три прста овако ! . . А којом руком ? . . Еоје је десна?.. Дете, сви њом!.. Турите прво на чело!.. Сад на трбух ! . . Сад на десну сису ! .. Па на леву !. . Ето тако ! Сад умете да се ирекрстите, а други пут ћу вам казати нешто друго Прошли пут сам вам казао како ћете да се молите Богу и да се прекрстите. Сад ћу да вас научим како се говори кад се људи крсте. Наместите опет прсте !.. Турите на чело !.. Кад се стави рука ту, на чело, онда се рекне ! „у име оца /" а то се мисли Бог. Реците и ви ! „у име оца" !.. Тако. Сад намеетите доле, на појас !.. Кад је рука ту, онд,а се рекне: „и сина." \ а то се мисли Исус Христос, о коме ћу вам причати