Prosvetni glasnik
386
ДЕОЕТНИРАЗЛОМЦИ
14 ђ. Ако ли се тако исто поетупи и с 28 остатцима, онда ћемо ижати: 57 32 99 64 51 147 т. ј. 21 7. е. Ако се од количникових цишара сабере прва с носледњом, (т. ј. са шестом), друга с петом и трећа с четвртом, биће: 1 + 7 = 8 4 + 5=9 2 + 8 = 10. Излазе дакле редом бројеви као што долазе при бројању, растећи све по 1. ж. Еод /', З бир одговарајућих ци®ара износи 6, 9 и 12. Еод 3 [, је 5, 9 и 12. Код */ ч излази 13, 9 и 5. Код °] 7 је 12, 9 и 6. Најпосле код 6 | 7 је 10, 9 и 8. Свуда је дакле извесна разлика сталпа. Исто тако опажа се, да 1 / ч и в | 7 одговарају једно другом са збиром својих десетних месга у количнику, јер је код '| 7 разлика између извесних збирова + 1, а код 6 ј. разлика је—1. з. Ако се остатци саберу по истом реду, онда ће бити: 3, 2, 6, 4, 5, 1.
3 + 1=4 2 + 5 = 7 6 + 4 = 10, т. ј. разлика између бројева 4. 7 и 10 износи 3. Слични односи налазе се и код \ 3 В7 итд.
20. Ако исти начин претресања применимо на тринаестине и четрнаестине, опазићемо исте појаве. Па не само ту, него ћемо на такве појаве паилазити и код 17-тина, 19-тина, 23-ћина, 31ннх, 37-тих, 41-вих, 43-ћих итд. делова. 21. Код других периода има и друкчијих врло занимљивих појава. Тако н. пр. кад се која 97-мина претвори у десетни разломак, онда у периоду излази 9 пута по 0, даље 9 аута по 9, 9 пута по 6 и 9 пута по 3, а осим тога још 10 пута по 1, по 2, по 4, по 5, по 7 и по 8. Кад се који 61-ви део претвори у десетни разломак, он^а у периоду, који се — као што је познато састоји из 00 циФара, долазе 6 пута сви бројеви од 0 до 9, т. ј. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 и 9. (Свршиће се.)
ХРОШИКА
IX. Четрдесетодневао гладовање Дра Танера. — Теипература земљишта под снегом; електричнн термометар
Није било давно, кад све новине пронеше до сад нечувену вест, како је неки Доктор Танер из Америке иостио четрдесет дана и то не у смислу том, да се уздржавао од »мрсних јела« него да за сво то време није ништа јео. У први мах мислило се да је то каква американска шала, као што то врло често бива но кад се видило да о њему говоре и они листови који не збијају шалу, онда се почело изближе испитивати то његово постење или боље рећи гладовање. И кад се увидело да то није никаква измишљотина, ондасе још већма говорило о Дру Танеру као неком чудовишту. Кад је први пут Др. Танер пристао на тај пост, сви су мислили да је шарлатан и говорили су, да ће се у .томе" послужити ма каквом преваром 'нарочито помоћу оних лица, која буду пазила на њ'. За то се надзор над Др-ом Танером поверио стручним лекарима и сасвим уваженим личностима, а публика која је за сво време од четрдесет дана долазила, могла се уверити да ту није могло бити преваре.
Неколико пута за време тог дугог гладовања, Др. Танер био је близу смрти и само га је од ње спасла његова чврста воља и тврдо убеђење да он не може од тога умрети. Само тако могао је он издржати тако тежак испит и доказатн да човек може четрдесет дана проживети само о води а без леба и јела. Ова ствар има научног значаја у толико, шт о је до сад у медицини владало мишљење да човек може без леба а о води живети само седам дана а највише девет до десет. Међу тим као што ћемо сад видети оно више не може опстати, јер га је оборио Др. Танер. Многи су листови доносили н таких вести, којима се ишло на то, да се изнесе, како се Др. Танер послужио преваром у том гладоваљу, како су њему на овај или онај начин додавали јела и тако се он издржавао за четрдесет дана. Између осталих, један лист *) донео је тачнији опис тог његовог гладовања цропраћен научним испитивањем за сво то време, с ') «Оаеа» II 1881.