Prosvetni glasnik

извештаји

практични живот од оних. ученика, који из те школе одма у њега уђу. За ове је од највеће вредности корисна примена оних теоријских знања којима су се у школи учили, а баш у овоме слабо су упућени. Поделом наше гимназије на нижу и вишу, ишло се јамачно на то, да, и опа деца, која из разних узрока не могу да сврше више од 4. разреда гимназије опет добију неко заокруљено знање, из свију оних наука, које су за живот најважније. Нема сумње да је ова, овако мотивисана подела, узрок што је и физичка настава у гимназији подељена у два завршна курса: нижи за елемеитарну и виши за експерименталну Физику, и што је исти курс пао у III разред. 0 целисходности ове поделе казаћу мало ниже хмоје мишљење, а овде где је о оцени добивених знања реч, изјављујем моје уверење, да је учење Физике у III разреду по садањем начину, бескорисно ; јер добивена знања, нити су довољна спрема за друге сродне науке, нити за виши курс Физике, а најмање јошт за практични живот. Тачка под 3) Од неколико година на овамо, од како као министарски изасланик обилазим [испите у средњим школама, ја сам у извештајима исказивао моје мнење и о способностима г.г. наставника. Мило ми је да овом приликом могу све оно, што сам дојако о г.г. проФесорима Физике у реалци и гимназији похвалнога казао, не само поновити, но јошт додати: како сам на овогодишњем испиту, код обојице опазио принове, које сведоче о њиховом трајном раду да се одрже на висини свога позива.° Предавач Физике у I нижој гимназији јоште је новак у наставничком послу, а успешно предавање Физике у III разреду према свему ономе што сам довде о томе навео, врло је тешко; с тога би било и рано и неправо, изрицати одсечну оцену о његовој способности и то по самом успеху ученика који се на једном исииту опазио. У II нижој гимназији у току прошле године, два су наставника Физике умрла, трећи је премештен, а четврти је пред сам испит дошао и овај држао. Наравно је да у оваким приликама не може бити ни помепа о ценењу наставничке способности. Тачка под 4. — По тврђењу г.г. школских старешина свуда су г.г. наставници Физике поднели школском савету програме својих предавања, и то у своје време. Колико сам на испитима могао опазити свуда су прсдавања и свршена у границама дотичних програма а са успехом какав сам у тач. под 2) овог извештаја за сваку обележио. Тачка под 6) — И ако је непобитна истина да су »школске библиотеке и збирке непосредни извор из кога наставници могу себе учити, па тим начином и извор науке и наставе ученика снажити и богач ити

надзорника 49 5

као што изречно тачка 7. вашег упуства гласи; опет је тим изворима, све дојако, тако слаба пажња поклањана, да се из њих врло мало духовне пиће добити могло. Остављајући осталој г.г. изасланицима опис стања оних збирака, које њиховој струци прииадају, ја ћу се овде ограничити само на извештај о стању физичких кабинета овдашњих средњих школа. Физички кабинет учитељске школе, -- ма да је далеко од потпуности —- стоји јоште по најбоље како по броју тако и по квалитету појединих справа; много логгшје сгоји и у једном и другом погледу кабинет реалке, што по мом пређашњем познавању вреди и за кабинет гимназије: а оно мало физичких справа што их. има у I и II нижој гимназији и богословији, једва да се може научном збирком да назове. Но поред тога, што у овим збиркама по некојег врло важног физичког апарата никако нема, стоје многи од оних што су ту неупотребљени: или с тога, што су тако покварени да би их само механичар могао оправити, — за што би ваљало платити, или с тога , што им не достаје нешто, — што би се морало купити; а ни за једно ни за друго, или се нема прилике или се нема, нужних новаца. Према онаком схваћају важности научних збирака, како се из горе навадених речи вашег упуства огледа, ја сам тврдо уверен, господине Министре, да ће се живо радити на томе да се оне што боље и скорије попуне. Ја сам не мање уверен да ће се у исто време учинити све што ујемчава трајну корисну уиотребу свега онога што је у њима прибрано. По мом мишљењу ово би се најсигурније постигло, кад би се: 1 установила овде (у великој школи)једна механична радиоиица, у којој би се, поред грађенва изнова чистили и оправљали инструменти и апарати свију научних збирака, и кад би се, 2 сваком физичком кабинету, поред суме за принављање справа, одредила сразмерна сумица за набавку разних ситница — утенсилија — без којих се опити не могу да граде. Тачка под 10. — У алинеји другој ове последње тачке вашега упуства препоручујете стручним изасланицима да кажу своје мишљење о томе, како би се извесне науке у врстиле у нов наставни план за гимназију и са по колико часова. И ако је врло тешко дати овако мишл>ење, без ближег познавања свега онога, што ће и како ће у тај план ући, ја сам и опет, следећи вашем позиву, о овоме и самостално размишљао и с другима се обавештавао, и на крају тога, у стању сам да на положено питање, у колико се моје струке дотиче, дадем сљедећи одговор. Ако се и даље остане при садањој подели гимназије на нижу и вишу, онда би по мом мишљењу треб&ло преместити први елементарни курс Физике