Prosvetni glasnik

ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈИ ЛИРЕКТОРА

693

ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈИ ДИРЕКТОРА о стању средњих шко ^а у гббо—-81. ШКОИСКОЈ години

и ИЗВИШТАЈ Директора нишке гимназпје Господину министру просвете и цр^вених пос«лова Бно сам спречен, те Вам нисам могао у своје време поднети извештај о стању нишке гимназнје за школску 1880—81. годнну, за то Вам га сада у понизностн подносим. I. Број ученика. — Прво ћу да издожнм како се кретао број ученика у овој шкодској години. У почетку се уписало 58 ученика и 1 ученида у I. разред, у II разред 29 ученика и 2 ученице, у III разред 25 ученика и у IV разред 18 ученика и 2 ученице. У течају године дошло је из другпх завода у I разред 6 ученика а. у остале по 1, а отишло свега 6: 2 из I разреда а 1 ученик и 1 ученнца из II и по 1 ученик из III и IV разреда. Оставило је школу 11 ученика : 7 из I разреда, 3 из II и по 1 из III и IV, разреда. Још је искључено 12 ученика I, н по 2 II и IV разреда. Редовно је дакле школу свршидо и испите положидо 111 ученика, међу којима су 4 ученице и то : I разреда 43 ученика и 1 ученица, II разреда 25 ученика и 1 учеппца, III 24 ученика и IV 15 учеиика и 2 ученице. II. Наставнички ирограми. — У почетку школске године, поднели су наставници своје програме, које је савет прегдедао и посде неких наномена одобрио. Радпдо се по њима и извршени су неки нешто раније неки нешто позније. Поједпнп предмети поевршавани су овнм редом: Немачки језик у I и Земљопис у I и II разреду у почетку месеца Марта ; Рачун у II и III и практична геометрија у IV разреду крајем истога месеца; земљопис у III, немачки језик у II, минералогија у I и алгебра и хемија у IV у првој подовини Априда; српски језик у I, ботаника у II и космографија у IV у другој половини Априла ; Физика и зоодогија у III, српски језик у II и III и наука хришћанска у свима разредима у првој подовини Маја ; на послетку рачун у I, историја српска, историја општа и словенскп језик у IV разреду друге половине Маја месеца. Време, кад је који предмет свршен, забедежен је ио исказу дотичннх наставника. Остало време до испита употребљено је на цонављање. Предмети, који су раније свршени, поновљепи су цели, а из оних, с којима се одоцнидо, поновљене су само теже партпје.

III. Ручне књиге. — С малим изузетком ђаци су се служиди штампаним књнгама, које су препоручене за употребу у шкоди. Неке од њнх допуњавади су наставници диктирањем, а само они предмети , за које нема књига штамнаних, писани су цеди. Диктирана је Хемнја у IV разреду. Рукопис износи 14—15 табака а рађен је по Роскоу и Лозанићу. Још је цела писана граматика старо-сдовенског језика. Рукоппс у ђака износи дванаестину табака. Ђаци су више сами бедежиди но што им се у строгом смисду диктирадо. Наставник се нри предавању служио Микдошићевим, Даничићевим и Л.ескиновим делима о гласовима и обдицима. Поменух мадо више да су нека предмети нредаванп по штампаним књигама и још више мање допуњивани писањем. Тако је космографија предавана по књизи Мишковића, која је употребљена само за ФизичкугеограФију, а математичкује наставник предавао по свом рукопису од 15 табака, који је израђен по Шедлеру , Клајн-Херману и другим. Ручна књига з.|. Физику била је она од Дамјана Павловвћа. Њу је наставник допунио ио Шедлеру, Бопу и Гановљевој понуларно,] физици . Диктандо износи 9 табака. И зоодогија Косте Црногорца допуњена је по Лдјнису рукоппсом, који износи 8 табака. Још је и историју српску доиуњао наставник својим бедешкама од 8 табака. За остаде предмете употребљене су штампапе школске књиге. IV. ПомоКна средства за наставу. — Међу средствима, која имају да помажу успешније извршење школина задатка, прво ћу споменути шкодску књижпицу. Она је основана, када н школа, пре три године. До сада броји 155 књига. У овом и тако незнатном броју за једну гнмназију мало има деда којима се наставници могу помоћи. Моје је мњење да би књижница корисније послужила шкоди, када би у школском буџету била одрећена сума, из које би унрава куповада књиге по решењу и избору проФесорског савета. Налазим да ће овако довољно јемства бити и за правидан потрошак новца н за корисно снабдевање књижннце нужним дедима. Потреба јаче књижнице све се већма опажа што се виши разреди отварају. Ерајње је време да се књижница ма којнм начином што пре ушножи и попуни. За експерименте при предавању Физике школа има Бопову збирку од 50 сирава. Збпрка је врдо мала и није довољна ни за огдеде при предавању основа физике. Нарочито сада, када је отворен већ и петп разред, где се отцочела нредавати експериментадпа 88