Prosvetni glasnik
ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ
О овом предмету било је дужег говора. Једни су напомињали , да је погрешно износити пред децу основне школе слике владалаца, јер то смета правилном схватању исторпје; него место слика владалачких треба износити само слике оних јунака, који се певају у народним песмама, а тако исто и слике археолошке, хералдичке и др., како би деца добијала нојма о прошлом животу самога народа нашег. Други су напомињали, да ово питање стоји у свези с наставним планом историје, која се предаје у основној школи. Тај се предмет до сада предавао без слика, и све докле се овај предмет учи у осповној школи, мораће се у њему говорити и о свима знатним личностима из историје нашега народа. Питање је сад, треба ли да деца имају пред собом и слике оних људи и догађаја о којима уче у школи. 0 педагошке је стране то потпуно оправдано. Ако је списак збирке непотпун, нека се у Савету попуни, а то ће се најбоље достићи, ако се предмет упути нарочитом одбору да га проучи. У свези с, овим разлозима иримећавано је још : да и деци у основној школи ваља износити велика лица, јер народ који не ствара велике људе , није ни сам велики: да се на овај предлог одавно очекивало, само при избору и изради слика треба да се обрати пажња, да се владаоци и јунаци представљају у оделу које се доиста кад носило , а не у туђем ношиву; да и слике о оделу, оружју, кулама, замцима и т. д. треба да дођу; да је за децу врло потребно и корисно предавати историју у сликама, јер ове олакшавају да се лакше схвати и појам о времену, који деци није тако лак; да се у основној школи историја мора везпвати за личности. и да то неће ништа нашкодити правилном схватању историје и историјских догађаја ; да се данас ни општа историја за веће и старије ученике не штампа без слика, као што се оне налазе и у толиким књигама из области природних наука; најпосле да се историја у основној школи не може предавати без историјских личности ни за то што је народна историја оличена у својим историјским личностима, и што школа мора чувати народност, а не ићи за козмополитизмом, јер ће иначе пропасти народ као капља у океану. Трећи су примећавали, да слике имају своју уметничку вредност; да је код њих верност главно и најпретежније; да не можемо имати верних историјских слика, јер немамо сликара таквих, почем за то треба времена и да се ствари проуче на изворима историј' ским; да и оне слике које су означене у списку нису верне, и да можемо чинити шта хоћемо, ваљаних слика нећемо имати. После овога, услед предлога с више страна, Оавет одлучи, да се овај предмет Ђ .Збирка историјских слика за основну школу упути нарочитом одбору, у који
да уђу г. г. П. Срећковић и арх. Дучић , чланови савета, М. Валтровић, чувар народног музеја и Стеван Тодоровић, проФесор Реалке. VIII Министар просвете и црквених послова, писмом својим од 28. Септембра ове год. ПВр. 6910, спроводи Савету »Ссшсак метарских мера «, које би као најпотребније ваљало набавити у натури за потребу основних школа, с тим, да Савет оцени : јесу ли све у списку означене мере потребне или ако је списак непотиун да се допунц у оном што још треба. Савет одлучује, да се тај предмет упути на оцену гг. Димитрију Нешићу, ректору Велике ПЈколе и Ст. Д. Поповићу, секретару министарства просвете. САСТАМАЦ; 1Ј ХХ 1 7. Октобра 1881. год. у Београду Билн оу : председник др. Ј. Панчић , потпредоедник Ј. Пецић; редовни чланови: Ст. Марковцћ; П. Срећковнћ; арх. Дучић; арх. Неотор; Др. Л. Докић; Св. Мнлосављевнћ ; др. .Ј. Вллента; М. Миловук н др. В. Бакић. Ванредни чланови: Ј. Туроман ; С. Ннколајевић; С. Вуловић; Љ. Ковачевић ; Б. Тодоровнћ ; А. Николић; В. Карпћ и Ђ. Тешић. Привремени деловођа Стев. Д. Поповнћ. I Прочита се протокол 70. састанка. Савет га усваја. II М. Миловук и др. В. Бакић реФерују о прегледаним документима г. г. Јов. Миловановића, II. Стевановића, Ал. Васића, Јов. Лукића и Настаса Антоновића, да сви имају спреме за учитеље стенограФије. На основу ових рег.ерата Савет одлучује, да се свима именованим лицима призна спрема за учитеље стенограФије. III Министар просвете и црквених послова , писмом својим од 5. Октобра ПВр. 7131, сироводи Савету на мњење : да ли г. Илија Брадковић, нравозаступник у Пожаревцу има спреме за учитеља нотног певања у којој средњој школи. Савет, пошто је размотрио молбеницу и приложени докуменат, нашао је, да г. И. Бранковић нема никаквог сведочанства о томе да је где у школи учио вештину нотног певања, и одлучио је: да молилац нема Формалног доказа о својој способности предавања нотног певања. IV Прочита се писмо г. министра просвете од 9. Септембра о. г. ПБр. 6614, којим се тражи мњење од Савета : хоће ли се прештампавати ове књиге: Историја народа сраског , од др. Н. Крстића; Сриска чи-