Prosvetni glasnik
ЗАПИСНИК ,'ЛАВНОГ ПРОСВЕТНОГ САВЕТА
875
II Прелази се на даљи претрес «Предлога закока о основним школама» На реду је Члан 33. 110 министарском предлогу и одборској измени. Известилац објашњава у чему су измене које одбор предлаже , напомињући да је потребно све школске потребе набавити пре почетка школе и имати све у приправности готово. Др. Ј. Валента напомиње, да је већ чланом закона о упису учињена једна неправда, што се одредило да само половина родитеља морају давати децу у школу, и да ће се још већа неправда учинити, ако остане као што је у овом члану да сами родитељи сносе терет око набавака школских потреба. Он тражи да се у овом члану мареди : да сва политичка општина буде дужна набављати ове потребе и да се трошак разреже на све. Љ. Ковачевић примећује, да није потребно да се каже «учитељ држи под кључем», већ само «стоји код учитеља». Што г. др. Валента тражи, то није право, јер оно што родитељи има.ју издати за књиге и друге школске потребе, није никакав велики издатак, који они не би могли поднети. Као шго се претпоставља« на првом месту бираће се деца из задружних кућа и •ге ће имати свакад ово да плате, а сиромашна деца имаће све забадава од општнне, а најсиромашнија неће се ни гопити у школу. Ј. Пецић противап је захтеву г. др. Валенте. Сматра да већини деце могу њихови родитељи набавити све школске потребе. А што се сиромашиих тиче, та је ствар предвиђена ; за њих се по самом закону бриг.е политичка општина, те тако није потребно оно што тражи г. др. Валента. 77. Срећковић налази противуречност у томе да се купују књиге и др. за читлву годину у напред, кад се књиге често мењају итд. Зато нека се купује кад што треба. Арх. Нестор слаже се с г. Пецићем да имућни људи треба сами да набављају школске потребе својој деци. Хоће овом приликом да нагласи, како је потпуно неосновано мислити, да људи сматрају школу за кулук. То зависи само од школе и њеног утицаја. Кад смо се постарали да нам школа буде много боља и да се у њој 6 година учи, извесно је да ће се за таку школу људи заузети и да ће радо набављати све што деци њиховој треба. Према томе нема места страху, да сами родитељи неће извршивати све своје обавезе и нема никаква разлога еваљивати тај терет на политичну општину. У питању како да се ствари набављају, слаже се с предлогом, налазећи да је ова-
кав начин најбољи и да је с великим незгодама скоичано, ако се остави да деца сама себи набављају потребне ствари онда кад им затреба. Арх. ДучиК налази, да је предлог г, др. Валенте начелно правичан, но кад сиромашна деца добијају све од општине, онда је уместан предлог одборски. Што се тиче израза «држи под кл,учем», дебата о томе тако је ситна, да не треба речи трошити. Зато нека остане то по министровом предлогу. Известилац мисли, да не треба ни доказивати, како је пабавка за све од један пут најбољи начнн. Ст. Д. Поаовић допушта, да може бити неке штете отуда, ако се књиге набављају пре почетка године школске, али ако се и набави која књига за времена више, то ће се накнадити тиме што ће се до године набавити мање, или, ако баш и буде штете, опет је она много мања него кад нема књига на време. После тога Савет одлучи с 8 противу 6 гласова да се члан 33. усвоји по министарском предлогу.
Прелази се на Члан 34. по министарском предлогу, и на Члан 31. по одборској измени. Др. Л. ЛазаревиА је противан министарском предлогу, јер ако би се тај члан као што се предлаже усвојио, створиле би се међу учитељима и општинама још веће размирице него што данас постоје. Исто тако не разуме, како се може правдати с правнога гледишта, да одбор казни једног свог члана за ово или за оно, и да тај члан — т. ј. учитељ — и даље седи у том одбору и ради у њему као равноправан члан. Др. Валента налази такође, да учитељ не може седети у одбору као члан, пошто буде кажњен од стране одбора. Све што се може дозволити одбору, то је да може опоменути учитеља. Известилац објашњава, у чему се разликује одборски 31. члан од 34. члана по министарском предлогу, и напомиње да ни одбор није усвојио казну која би се хтела да да школском одбору над учитељем. Затим Савет одлучи да се узме у претрес 31. члан одборских измена.
Чита се тачка : а, 6, в, и г истог члана и Савет их усваја без дебате.
Прелази се на тачку д. Љ. Ковачевићу чини се, да по овој редакцији, школски одбор може на предлог учитељев отпустити послужитеља, ако хоће, али не мора то учинити. На-