Prosvetni glasnik
ПРАКТИЧНО УПУТСТВО ЗА ИРЕДАВАЊЕ ОЧИГЛЕДНЕ НАСТАВЕ
29 РАЗГОВОР Делови собе, лрозора и врата 1. Делови су собе: аод, таваница, ирозор, ие/г, врата, зидови. 2. Делови прозора : крила, оплата, оков, стакло. 3. Делови врата : оалата, брава, шарке. Овде, као и у прошлим, вежбањима треба објаснити ђацима, шта се зову делови, а шта је делина, представљајући им појмаиво , да је део појам односан, и да се та реч употребљује само у односу према целини. Соба је на прилику део, ако је узмемо према целој кући; али та иста реч зпачи и целину, ако је разматрамо засебно саму за себе, јер је она опет састављена из својих особитих^делова, као: прозора, врата и т. д. Исто је тако оплата део прозора, као и стакло и оков и т. д. Истина, наћи ће се слабијих ђака, који неће моћи одмах разумети и појмити те односе, и за њих ће доста бити да само виде те делове и познаду њине називе. 30. РАЗГОВОР Делови подрума, бунара, кујне 1. Делови подрума : зидови , свод, врата, темељ, ирозорчи&и, решетке. 2. Делови бунара: извор, зид, руаа, ограда, точак, ведро, ланац. 3. Делови кујне: огњиште, димњак, клуие, иолице и т. д. 31. РАЗГОВОР Пространије тумачење свега досадањега 1. Кућа као стан човеков. а., Кућа у опште. б., Материјал за подизање куће. в., Мајстори и радници који су потребни при грађењу куће. 2. Делови куће. Из досадашњих вежбања ђаци су упознали више од пет стотинаразних назива,који су својствена појединим предметима. При том раду задобили су очигледним путем толико исто лојмова и представа, од чести нових, а од чести само боље објашњених и доведених у ред. И ако су се понеки предмети повише иута нонављали, опет зато, та нонављања не само да не шкоде, но баш одговарају цељи очигледне наставе, која и тражи, да се колико је год нише могуће и почешће говор" о једним истим предметима, како би се што боље и тачније разматрали са свију страна и остали као својина детиња. Погато су деца, као што рекох, добила приличан број иредстава или материјала за представе, онда их треба упутити, како да све то саставе и склоне у једну целину, т. ј. да се сав пређашњи материјал преради. Сви дакле до сада именовани предмети и ствари могу бити подељени на четири главна дела, а ти опет делови могу бити састављени у једну целину кућа: као стан човеков. Таким начином излази једно из другог, и један се лредмет објашњава другим, а у памети се дечијој образује цео низ иојмова, који
тече у поретку. Појмови и иредставе засебно добијене могу само онда корисне бити, кад се из њих може и уме да изведе и створи главни ноЈам. Разговор се продужује овако : Ми смо до сада, децо, говорили о разним предметима, који се находе споља и изнутра у кући и на кући ; именовали смо људе и ствари, који су потребнп при грађењу куће, а сад ћемо говорити о самој кући ка,о стању човековом. Где ви већим делом проводиге време преко дан, и г;.е по целу ноћ боравите ? — Ко живи с вама у кући ? — Отац, мати, браћа, сестре. — Имају ли сви људи своје куће ? -- Зашто немају ? Живи ли у кући и животиња ? - Ја где живи ? —" 1'де живе дивљи зверови? — Знате ли ког шумског звера ? Зец, лисица, кур.јак — Да ли су људи увек имали оваке куће, као што их сада имају ? — Знам да ми то не умете казати, па зато слушајте да ја вама кажем: У почетку су људи живели по шумама, и у пећинама као зверовп. Има места, која су далеко одавде од нас, и тамо људи још и данас немају никаких кућа, но живе по шумама, на дрвећу, или у рупама и пећинама. Би ли ви волели живети у таким местима, где нема кућа ? - Зашто ли тамо нема кућа? — Како ли је деци кад је киша и кад је хладно ? — Видите, децо, каким се добрима ви користите, и шта сте дужни вашим родителзима, и онима, који су вам место њих. Сигурно нисте никад мислили о томе, како сте срећни што имате кућу и у њој топлу и меку постељу. Помислите само ка.ко би вам било, кад бисте морали спавати на голој земљи, или кад би само неколико дана провели у шуми. — По сслима људи живе у кућама шеперачама, а пука сиротиња у колебицама и земуницама. Јесте ли видели шепераче и сиротињске плетаре и земунице ? — Шта нема у њима? — Јесу ли добре за живљење ? - Јесу ли ове куће једнаке по величини?— Јесу ли све лепе? — Како се зове велика, лепо озидапа кућа ? — Здање. — Како се зове кућа у којој живи Краљ? — Дворац. — Где је боље живети, у дворцу или у колеби ? — Истина, децо, да је у великим и лепим кућама угодније живети, него у малим, али онај, који је задовољан са оним што има, може и у најчемернијој колебици срећно и задо-вол>но да живи. А на против они, у оним лепим кућама, могу незадовољни и несрећни бити. Сад ми именујте предмете, који су нотребни кад се кућа гради. Како се сви они зову у две речи ? КуИни материјал. — Шта је дакле потребно при прављењу куће ? — Камен и креч — Од куда добијамо камен ?—Вади се из брд?.. — Како се зове оно место одакле се камен вади ? — Камени мајдан. — Је ли камен добар за кућу онакав, какав се из земље из-