Prosvetni glasnik

799

са овим лако доекочити са цељисходно направљеним и накелгтеним направама као што су завесе које се могу у нрстенима лако дизати и спуштати и тако ублажити јачину еунчаних зракова, који непоередно у школеку еобу улазе. Најиробитачније еу оне завесе. које се као покретне наместе изван нрозора. и које се у своме доњем делу могу држати удаљене од прозореког окна помоћу супротно намештених слрава, Најбољаје материјаза те завесе сиво платно, а лошије су затворено зе. лене материје, јер оне светлост прекомерно упијају и тиме собе номрачавају Према овоме дакле источна сграна јесте и остаје најбољи правац од кога светлост долази, и то тим пре, што уједноЈ школекој еоби никад не може бити премного светлости. Северу окренуте школске еобе не могу се никако допустити, јер се доказала веома велика оскудица еветлости. Ово је доказано опитом. Ђаци који су седели у разреду који је био окренут северу нису распознавали школску таблу на даљини од 1, 255 м., а кад еу премештени у разред, који је био окреН У Т ЈУ Г У' и аЕ0 Ј е била једнака величина прозора, ; један исти спрат, једнака сколина, опет су све на табли врло добро распознати могли Кад настане , случај, да се никако не може добити правац свет- . лости с истока, онда се југ свагда мора претноетавитн сег.еру из разлога које сад напред наведесмо. Но пре но што бисмо се решили да лице школе окренемо југу, ваља покушати и разгледати није ли могуће, да се лице школе окрене бар на југо-исгок. 2. Да се испуни онај други услов, који емо нанред поетавили, то зависи од свију односа школекога здава, а што се тиче школске собе, од њене околине. Ако су близу школеког здања високе куће подигнуте, онда ће оие доиста еметати непосредном уласку светлости у школску собу. Те куће у толико ће више одузимати светлости школској соби. у колико ее више уздижу изнад прозора школеке еобе и у колико су ближе школској соби. Наравно, висина и одстојаве етоје у обрнутој размери, јер што је веће одстојање неке куће од прозора школеке собе, тим ће она мање одузимати светлоети, и т. д Нема сумње да се за ово не могу ноставит?! никака математичка правила и ту се архитекту

мора оставити слободна воља у оцењивању. У великим варошима високе цр ве са великим звонарама могу бити од велике штете за количину светлости у школској соби, ако се налазе близу школског здања. Даље је важно и то, колика је дужина лица неког здања, које се налази према гаколекој соби. Јаено је, да знатно више еветлосги одузима оно здање, којега лице иревазилази дужину школске собе, него високо а узано здање мимо којега може доста светлости проћи прозорима школске собе. Тако на прилику, може се десити то. да високе а узане звонаре одузимају мање светлостн школским собама, које се налазе на другом и трећем епрату, него ниска дугачка здања, која се протежу дуж школских соба аоје се налазе на доњем спрату. Из свију ових разлога мора ее пазиги не еамо на то, да се школско здање нрави на месгу, око којега нема других зграда, већ се мора водити брига и о томе да се за школско здање и за лица школских соба оеигура отворено ноље и за будућност. Темељним проматрањем питања, које сада расправљамо, догало се до уверења, да што је год ужа улица у којој је школско здање озидано и што је год већа висина кућа које леже према школском здању, тим више раоте број кратковидих ђака у разреду. који је намештен на нижем боју. То се тако еигурно догађа, да се по броју кратковидих ђака може у неколико оцепити ширина улице у којој завод лежи. Тако бар вели посматрач и испитивалац кратковидосги ђака у школама,Кон, којега емо нме два пут већ поменули. — Што је год казато за оуеедне зграде, то ието вреди и за ове друге предмете који оветлости еметају. Тако на нрилику висока лиената дрва ие емеју ее оетавити да се шире и да расту испред школских нрозора. Исто тако не треба неговати биљке које се пужу уз дуваре школеког здања и које се у сред лета пењу чак до прозора, јер се тиме школске еобе много помрачавају Ообе, које су на такав начин биљем заклоњене, могу блти врло угодне и нријатне за приватна лица, али за школу еа свим су неугодне. Ово је просто с тога што приватна лица могу у еоби тражити најбоље осветљено меето око нрозора, а деца то већ не могу, него морају да ееде на својим местима која су им од-