Prosvetni glasnik

ДЕЧИЈА ЗАБДВИШ У разним математичким Фигурама и облицима огледа ее тако рећи костур онога што је лепо 110 облику, а нарочито се то огледа у ономе што је округло, у округластим линијама, јер округлине сматрају се као савргаенство у том ногледу. Посматрајте слике старих народа, на нрилику егииатске храмове, па ћете свуда наћи све саме праве линије; то су дакле чисто математичке Фигуре. За њих се не може казати да су лени и савргаени. Праве лепе црте јављају се тек доцније у раз'витку рода људског, т. ј. по гато се у људи развило, пробудило осећање о леноти. У дечијим забавигатима има ваздан занимања којима се иде на руку развијању дечијег осећања о лепоти. Та занимања долазе гу врло често и иду на поредо с другим радовима где се развија моћ размишљавања, па дајући прилике да се у деце развије осећање о лепоти и да се и сама извегате у стварању вештачких створова, не дају разуму да се развије сувише једнострано и да преотме мах. И тако све ово чиме се полаже сигуран темељ потоњем развијању појмова у деце, уједно је темељ и за развитак осећања о вештини и да се деца извежбају у вештачком стварању. У детињој дугаи и опако нема оне поделе међу дугаевним силама, као у одраслог и зрелог човека. У детета ради напоредо и оно што се зове разум и оно гато се назива срце и воља ; све то утиче једно на друго и све се то развија једно из другога и једно помоћу другога. Кад дете, приликом стварања и произвођења, комбинише своје малене представе, оно се у једно вежба и у комбиновању мисли. И што руке створе и ураде, то му јача вољу и радну снагу, а у исто доба и срце налази ту своје хране и свога уживања. Загледајте ма у који рад човечији, ма био и најпростији ручни рад, или ти неко вештачко дело, или, најпосле, неки умни производ, свуда ћете опазити, да се сав рад састоји у томе : гато се поједини делови склаиају, слажу у целину. Кад се У хом погледу досгигне највигаи ступањ, онда се такав рад зове органски. У погледу организације достићи ће се гато већи ресултат, гато онај који ради будне свеснији како о цељи свога рада, тако и о средствима и о путу и начину којима ће доћи

И ДЕЧИЈЕ ИГРЕ 67

до цељи. Једном речју, што човечији дух буде више учествовао у том раду, у толико ће се и до већег успеха доћи. И тако, нема сумње, на најнижем је ступњу онај механички рад где се радник просго само угледа на посао који је други урадио, па угледајући се на то, и сам такав исти производи. Највиши пак етунањ заузима онај рад где човечији дух ради и ствара слободно по својој сопственој замисли (концепцији). Између та два ступња има читав низ других радова. Поступно и полагано иде ее од нростог, суровог рада и достиже до велпких, слободних вештачких створова, који хвале творца свога. Од простог угледања на туђе радове, од нуког подражавања доспева се временом до самосталних проналазака, који служе на част и самом нроналазачу и читавом народу у коме се роди такав дух. Овог низа радова, о којем је реч, придржава се Фребел и он то препоручује за дечије занимање. Почиње с најпроетијим, најнепосреднијим утиском иредметним и еа створом из чулнога света (с лоптом), па се поетупно пење до облика које еам човечији дух производи и етвара, до створова који ничу по његовој сопственој идеји, до вештине. Рад тога је природа дала детету моћан нагон за стварањем, може се рећи најјачи нагон кога има у детињој дугаи. Да нема тога нагона стварања, ни једна представа у детињој дугаи не би била јасна и одређена, ни једно посматрање не би било тачно и разговетно, нити би оно што дете својим искуством постигне имало у ееби доказне силе толико да би могло послужити духу као чврст темељ за његово даље стварање и усавршавање. Онај је рад на врхунцу духовне самосталности где дух слободно, без икакве сметње, сам изналази, где у истини сам ствара и производи. За то се и тражи и мора тражити да се детиња душа полагано, корак по корак, доведе до тога врхунца самосталнога етварања. Како се до сад радило, све је у том погледу остављено било на случај. И тако је може бити само по неко дете и само по некад могло доћи до какога проналаска, и до самостална каког новог рада. Фребел је пропашао читав низ радова и методу како ће се детињи рад поступно, корак по корак, и полагано водити и уздизати 9"