Prosvetni glasnik
С УЧИТЕЉСКИХ ПРЕДАВАЊА У НЕГОТИИУ
509
десетица. — Где ћеш напиеати десетице ? —• На месту десетица. (Испод десетица). — Хоћеш ли свих ] 6 десетица написати ? — Нећу. — А за што ? — За то, што у 16 десетице има 1 стотина и 6 десетица. 6 десетица нанисаћу на њихово меето, а 1 стотину задрж.аћу да је додам сготинама, кад их будем множила. — Даље : ЗхЗ = 9;9-]-1 етотина = 10 стотина. — Да ли се находи нека хиљада у 10 стотина? — У 10 етотина ноходи ее равно 1 хиљада. — Хоћеш ли свих 10 сготина дазапишеш? — Хоћу. — А за што, кад ту имаш 1 хиљаду ? За што и њу не задржиш, као што си мало час задржала 1 дееетицу и после 1 стотину ? — За то што у множенику немам да умножавам хиљаде, па да би могла и ову хиљаду додати. — Је ли сад цео задатак разрешен ? — Јесте. — Оад понови задатак и кажи колико би метара платна изаткала жена за 3 године ? Јеемо ми мало час радили овај задатак на овај начин, као и сада ? — Нисмо. — А како емо радили ? — Раставили смо множеник на стотине, десетице и јединице, па смо тако растављен множеник умножили три пута ? — Еолики је тада производ изашао? — 1062. — А еад? — Опет толико. — Дакле, видите, сваки се задатак из множења може радити на ова два начина, а производ ће увек један исти бити. 2. У једној кући троши ее годишње 435 ока хлеба. Колико ће ее хлеба потрошити у тој кући за 4 године ? — Нека понови задатак, Н. Н. Ти! — Ти! Хоће ли се за 4 године појеети више или мање хлеба, но за једну годину ? — Више. — Еолико пута више ? — 4 нута. — Колико се хлеба. јело за једну годину ? — 435 ока. — Колико ће се пута и по колико појести за 4 године ? — 4 пута по 435 ока. — Колико пута треба да се узме број 435? — 4 пута. — Хоће ли се он тада умањити или увећати ? — Увећати. — Коликопута? — 4 пута. — Место увећати, како се то мож.е и другачије казати ? — Умножити. — Колико еам бројева задала? — Два броја. — Која су то два броја? — 435 и 4. — Који ћеш број од та два увећати? — 435. — Колико пута? — 4 пута. —
Каквим ће рачуном да се реши овај задатак? Множењем. — Који се рачун зове множење ? Како се зову они бројеви што се при множењу задају ? Један је множеник а други је множитељ. Који је од задана два броја множеник, а који је множитељ ? — 435 је множеник, а 4 је множитељ. Који се број зове множеник ? — Који множитељ ? Како се зове онај трећи број што ће изаћи, кад се множеник са множитељем помножи ? — Производ. Који се број зове нроизвод ? Колико има етотина десетица и јединица у множенику ? Хоћемо ли од једном умножити и етотине и десетице и јединице ? — Нећемо. —- Шта ћемо радити ? — Колико ћемо тада производа добити? Три. — Шта ћемо с њима радити ? — Оабрати их. Нека изађе Н. Н. да на табли изради овај задатак што сам сад задала! — Напиши задатак на табли: 435x4 или 435 4 Оад изради тај задатак, али тако, да множеник раетавиш на етотине, десетице и јединице, па са тако растављеним множеником да рачунаш! —Ученица, по напред показаном начину, раставља, ради и говори. По свршеном раду цео задатак изгледаће овако: 400x4 = 1600 30x4= 120 5X4= 20 1740 Понови задатак и кажи колико ће се хлеба потрошити у оној кући за 4 године! Може ли се овај задатак и другачије разрешити на табли ? — Може. — Како ? — Нека изађе Н. Н. да израчуна тако ова.ј задатак! ТТТ та. треба сад да ее ради ? — Ради сад тако! По напред показаном начину, ученица ће разрешити и овај задатак. Разрешени задатак изгледаће овако: 435X4=1740 или 435 4 1740 Понови задатак и кажи колико ће се хлеба потрошити у оној кући за 4 године!