Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ ИАДВОРНИКА 0 ОТАЊУ СРЕДЊИХ ШКОДЛ

852

По дужој дебати поводом тих реФерата, Гдавни Просветни Савет одлучио је: 1. Са свима гласовима да се ни историја оншта од Идовајскога, ни нсторија општа од Зечевића, не могу прештаЈшати за школску потребу онакве какве су; 2. Са 0 цротиву 4 гласа да се нсторија општа од Зечевића може прештамиати да послужи за време, ако је хтедне писац нрерадити 110 примедбама оба реФерента, н но критици г. Јов. Ђорђевића, штампа ној у Српском Л.етопису н засебно; 3. Са свима гласовима, да се историја оишта од Иловајског, може прештамнати за потребу Више женске школе и Учитељских школа, ако би се најпре ноправила и допунила, и

4. Да би се дада придика да на том послу окушају своју способност сви који се баве том науком и да би се тако добио нај'ол>и н'по грађи и по правцу учебник историје опште за наше средње школе, са свима гласовима одлучено је: да се предложи г. министру ир-^свете и црквених послова да објаии конкурс за писање учебника за ту науку у средњим школама. к >ји би био нанисан у извесном одређеном обиму и но одређеном програму. РеФеренту г. П Срећковићу одређено је хонорара 80 динара, а г. Ј. Ђорђевић се захвалио.

С тим је састанак закључен.

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 СТАЊУ СРЕДЊИХ ШКОЛА за 1882—83. школску годину

III Извештај г. Јована Жујовића, професора Ведико школе, о стању наставе из природних наука у средњим школама у Ваљеву, Чачку, Ужицу, Лозници и Г. Милановцу. „Госиодине Министре, Писмом Вашим од 11-ог Маја ове год. ПБр. 3311 одредшш сте ме, да прегледам сгање наставе из ириродних наука у средњим школама: у Ваљеву, Чачку, Ужицу, Лозници и Г. Милановцу. Свргаив у току месеца Јуна поверени ми задатак, част ми је поднети вам овај извештај према издатом ми Упутству за надзор средњих шкода од 2-1. Маја 1883. г. ПБр. 4141. I. У ваљевској нижој гимназији природне науке подељене су, у неколико, измеђ два наставника, Један од њих, поред других предмета, предаје Науку о познавању и нези човечијег тела, а други предаје остале природне науке. Ја сам и прошле године имао задовољство уверити се како наставник првог нредмета ради свој задатак са добрим знањем, великом ревношћу и одличним успехом. Ове године то ми се задовољство поновило. Успех ђака из овога предмета врло је добар. Иаставник га је предавао сасвим по издатом привременом програму, а ученици су се ио мало служили и познатом књигом г. Мите Петровића. Ва

олакшицу предавања школа је набавила, по поруци наставниковој, неколико модела од гипса, које представљају неке органе човечијег тела. Оем тога у школи се находе и четири анатомске табле од Фидлера што их је мин. просвете набавило. Овакве су табле послате свима школама, које сам ове године обишао. Колико сам запазио, оне знатно олакшавају наставу антропологије; само би требало још да има слика и од других делова човечијег теда, који на њима нису представљени. Похвалан је и рад наетавника што предаје остале природне науке у ваљевској нижој гимназији. Ови су предмети тамо обрађивани ове године строго по привременим програмима, који су у-свему исцрпљени. Успех је из ботанике, хемије и минералогије одличан; са зоологијом је наставник имао нешто мало мањи успех. — Ботанику је нредавао по „Флори околине Београда". Овом се књигом ученици врло умешно служе при анализи биљака, а из ње су и ботаничку органограФИЈу добро упознали. То ме је навело на мисао, коју сам слободан и овде исказати: да би аутор поменуте књиге могао врло ласно подесити је за изучавање ботанике у гимназији. Две добре ствари у ботаничкој настави падају јако у очи у ваљевској нижој гимназији: прво је што већина ђака уме да слика поједине дедове биљака, а друго, што је сваки ђак саставио себи хербариум од 50—80