Prosvetni glasnik

198

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРНИКА 0 ОСНОВБИМ ШКОЛАМА

чему је узрок вемање справа. Сеоеки учитељи сами су скдепали барна и рек на којима су деда окретно радила. Дечијих игара играју се деца по вољи и нахођењу а у Књажевцу као пуста без ичијег надзора. Из војног вежбања само се машира. 12. Женски рад је ка.о и увек обилат и леп и чист по оцени и самога ока и присутних госпођа. 13. Ред и дисциалину нашао сам у I, III и IV разреду женске школе у Књажевцу, у Извору, у Балинцу, а право васпитање у Врбици, највише пак ко ,1, учитеља ново-ханског. 10. Јуна 1884 год. у Пмроту. Понизни ДИМИТРИЈЕ ^ДхЛЕКСИЈЕВИЋ. надзорник за школе окр. књажевачког

IX ИЗВЕШТАЈ Дим. С. Јовановића, надзорника основних школа округа ужичког У иосебном извештају имао сам част обележити напредак основних школа ужичког округа, према оценама њиховог годишњег успеха. Овом приликом користим се да опширније проговорим о спољним и унутрашњим узроцима, који су утицали ове године на наставу тога краја. Ступањем у живот новог закона о основним школама (од 31. Децембра 1882) п наш је школски развитак упгао у нову мену. Умнождо се број разреда и школа и већа одговорност намењена старешинама и школском одбору, но што је то до сада било. Али ове праведне захтеве времена нису свуда нодједнако разумели и примењивали иосленицишколски. Неправилно тумачење закона у опште, месне сметње неколикнх политичних општина и одборника, који не хтедоше да нодносе терете школске општине; неразумевање односа председника школског одбора према школској и политичкој општини и државним властима; злоупотребе председничког положаја у материјалном ногледу нрема школи, све је то већином негативно утицало на наставу ове године. Колико ми је тешко, што морам поменути:

да сам и у среске власти потражио потпоре у жељи, да се неуредном вршењу дужностп председника школског одбора у Рогачици стане на пут, толико ми је мило што овде јавно могу да похвалим правилну радњу и разумевање посла наставника и одбора у Пожези, Миланџи, Доброселици, у последње време у Ужицу и Ивањици. И у посебном извештају нагласио сам, да школске одборе и даље ваља одржати, поред свих ових. незгода, које школе трде са њихове стране. Јер као и сва друга новачења и они морају нрвих година да издрже борбу са традиционалним навикама околине. Кад се групишу општине по новом закону и у школски одбор уђу спремнији људи, онда ће нестати сметње школи и са те стране. Дотле ваља препоручити државним властима да што чешће вршв надзор над одборским радом и да старешину школског помажу, кад су основани његови захтеви. У чистој школској администрацији такође не беше једноликости. Уписница је скоро свуда вођена по пропису (колико се то могло учинити према неудеености саме књиге), осем косерићске п бедоречке шкоде. У првој је наставник пропустио да оцени ученике. а у другој не хтеде да прибележи ни имена њихова, и ако је нб године радио. Прави диввник годишњих иредавања застадох само у Миланџи , у II разреду ивањичке и I ужичке мушке школе. Већина наставника није га водила, што је гра1)а појединих предмета обедежена у прнвременом програму, или преписивала сами тај нрограм и на испит износида у доказ својег успевања у настави нреко године. Пеколицина опет бољих учитеља бележида је метод својег рада у парочити програм. Таквих опширнијих програма нашао сам у Сечој Реци, у III и IV разреду пожешке, у II разреду I и II одељења, у III разреду ужичке мушке школе и у II разреду женске школе. И ако има распис о вођењу месечних и годишњих оцена у дневнику и о бедежењу изостанака, ипак неки наставници нису умеди да растумаче смисао наредбе. Бојећи се да не учини погрешку из незнања, учитељ субјелстш није оцењивао напредак ученика преко године. Скакавачки је то