Prosvetni glasnik

32

ИЗВЕШТАЈИ ШКОЛСКИХ НАДЗОРИИКА 0 ООНОВНИМ ШКОЛАМА

Из овога еписка изостаде су ове школе: у Ракинцу, Коларима, Голобоку и Крњеву. У Голобоку затворена је школа још месеца Фебруара због великих богиња, које ио исказу полицијских власти нису никако ни престајале, те се тако није могао ни иеиит држати. У Крњево истина да је при концу године послат учитељ, али због богиња није се ни отварала гакола. У Коларима затворена је школа пролетос, јер се бивпш учитељ запопио и отишао на своју иарохију, а други учитељ није нослат. У Ракинцу је затворена школа премештајем учитеља а нигје ес послао други учитељ с тога, гато је министарство извештено, да се зграда клони паду. Но ја сам био код те гаколе и нашао сам, да се зграда може оаравити без велика трошка, те да се оиет од ове јесени отиочну у шјзи иредавања. У оне друге три школе нисам итпао, јер не имадох времена. 0 броју ученика, који прелазе, нисам ставио рубрику с тога, гато нисам свуда правилно записивао оне ђаке, >који понављају разред. Има ђака који Фигуригау у дневнику као да походе гаколу, јер нису Формално исгшсани из гаколе, а у еамој ствари нису долазили у гаколу до краја године. Неки су игали само кратко вреле, па онда изостајали, док најзад нису сасвим изостали; родитељи су бивали опомињани и кажњавани, али то није помогло. Кад је после испита догало да запишем која деца имају поновити разред, ја сам у прпи мах занисивао поред оне деце, која због слабог успеха понављају, још и оиу децу, која су упиеана у гаколу, а нису исписана, ма да у истини и нису игала у гаколу. После сам увидео неправилност оваког бележења и неправичност према школским

радницима. Оиа неправичност пак састоји се у томе: н. пр. Ја забележим 10—12, а вигае пута и до 20 ђака да ионављају; али они, ако се на годину приморају да иду у гаколу, у самој ствари неће понављати оне предмете, који се уче у дотичном разреду, пошто их нису нп учили прошле године, јер нису походили школу. Еад на годину дође ревизор, он ће видети по списку да понавља '| 3 , па чак и '| 2 од целог броја ђака — те рачунајући да ови одиста понављају т. ј. да по други пут слугаају исте предмете узеће то у отежицу при оцењивању рада учитељева. — Кад ми је то упало у очи, тада сам друкче писао. Према овоме не би био тачан списак. Но овде долази јога једна околност. У овоме округу владале су богиње и друге болести, по неко дете по оцени учитељевој прелази; али према чл. 5. „Правила о превођењу ученика основних гакола из мла1;их разреда у старије" — треба гаколски надзорници да воде надзор над овим учитељским оценама., па тек погато се по чл. 6. поменутих правила посаветују са разредним учитељима, одлучују они, која деца прелазе, а која понављају разред. Питање је сада, да ли ће вредити учитељева оцена у оном случају, кад се дете у очи самога дана испита разболи, па не дође на испит 1 Ја сам био тако слободан, те сам се у тим случајевима држао учитељеве оцене. Где је год догало да се одбор гаколски повуче на одговор због невршења законом пропиеаних дужности а нарочито чл. 39. „Закона о основним гаколамч?" — ту се нашло заклона под чл. 16 истога закона рђавим тумачењем друге алинеје : „ Чланови одбора могу бити увек на ново у школски одбор изабрани." Ово неки разумеју, или бар хоће тако да разуме[у, да се чланови за школски одбор могу у свако доба биратн, а неће да се обазру на прву алинеју