Prosvetni glasnik

538

ШКОЛЕ ЗА ОЕРАЗОВАЊЕ СЛЕПИХ

реченица п направимо један оншти извод и иреглед. Према оиштем развитку псториском и према постању наших школа из цркава и манастира, ми смо очекивали, да ћемо на првом месту у нашим школама наћи религију, и то специјално ону, којој ми припадамо. И одиста се нисмо преварили. У свима прописима и разредпма на нрвом месту стоји „Наука хришћанска". Кад смо дубље загледали у њу, нашлп смо све оно, што чини суштину вере наше. Нашли смо га у свом своле догматском и травсцеденталном облику. Према томе, са свом сигурношћу очекивали смо даље, да ћемо и у настави наћи највећи механизам. Јер оно, што је и иначе по себи веома апстрактно и несхватљиво, још мање у школи маленој п неразвијеној децп може разјаспити и предавати с разумевањен, иа ма учитељи билп ма како снремни. И одиста; сви су пам изасланици то потврдили. Казивали су нам, да је негде све превођено и на српски; казиваше нам, да се на млого места тумачило све, и разјашњавало, па опет потврдише, да је то била само која мука више. Сви, ама баш сви, ШКОЛЕ 3А ОБРА (Нас"1 У 16-ој години једно му је око оперирано али то је имало успеха само за време. Јер у први мах после онерирања и могао је нешто мало да види на њега, али после дође занаљење, и услед тога оиет наступи потпуно слепило. У 20-ој годипи КеФерле се почео стално занпмати ирављењем музичких инструмената, и у томе је се овај слепац врло јако усавршио. Из најпре је иравио виолине и цитре, и већ први његови радови у овоме занату били су врло добро илаћени. За тим је почео с особитом љубављу да учи свирати у клавпр, н како је за музику имао доброг дара, то је носле кратког времена н овде показао добар успех, и већ је могао недељом да свира у црквену оргуљу, на којој је и механизам у толико изменио, што је место онога притискивања ногама на иодножнике на оргуљи, удесио друкчпје, те иије било потребно да се то чини.

(сем једнога који рече, да „с науком хришћанском још најбоље стоји)", потврдише, да је у овоме предмету владао највећи механнзам. Неки нам нспричаше, да се чак и на нспиту нитало сасвим из књиге, по питањима и одговорима, који су тамо штампанп. А изасланик пиротски изнео нам је једну јасну слику, како је на неким местима овај предмет толико иреовладао, да се испод њега и његовога механизма други и не виде. „Нема молитве, вели он, па ма како она тешка п неразумљива била", а, да је деца не знају, а из свих осталих предмета ништа. — С овим нредметом упоредно видесмо да иде и „Црквено Појање", Словенски језик, и певање у цркви. Видесмо, да је и у њима владао опет механизам. Уз ово све долази још редовно ндење деце у цркву, кад год она служи. и певање у њој. Ту нађосмо, да је један изасланик израчунао, колико школа дангуби тиме, што депа иду у цркву, но и он није урачунао оно време, које се у школи утроши око сиреме за цркву, у нојању, учењу молптава и у предавању слов. језика. (Наставиће се) ЗОБАЊЕ СЈ1ЕПИХ 'с !В8 .к) У 22-гој години већ је ночео и сам да прави и клавире(?!) Овде му је особито тешко било, да удеси да нодела буде потпуно тачна у оним многим малим деловима, те да све хармонира, и због тога овај први покушај и не испадне за руком. Већ други покушај био је бољи, и ту је слеии мајстор направио на клавиру и неке спољне украсе. Али наскоро за тим удари гром у воденнцу, која том нрилнком и изгори. Услед тога он је морао неко време да прекине свој рад, и да помогне, да се воденица опет нанрави. Кад је то било готово, онда се он пресели у друго место, где опет своју радиопицу уредн и много распространи. Сад је већ држао п много калФи, који су му помагали. Његова је радионица била па великом гласу. Оваких примера могли бисмо још много навести, у којима се јасно огледа снособпост и уметност слепих за многе радове, за које човек не би могао ни да помисли, да се могу