Prosvetni glasnik
ДУХ НАСТАВЕ И ВАСПИТАЊА
апарат. „Оиити су чињени из Физике и Хемије са успехом*. „Еаставннди су уиотребљаиали сва учила, која се у кабипетима налазе, Кабинети, особито физички и хемијски досга су добро снабдевени", (краг.). „У Хемији и Физици наставник се служио срествима, која су му пружади кабинети. Свн су опити давали ону корист, коју је од њих и тражио, т. ј. лакше разумевање поЈава, који су се имади изучити. Олити су чињени и из Минерадогије, где су нужни били". ,Опите је и садањи н пређашњи наставник нриродних наука каткад чинио из Фпзике и хемије, али у већини случајева с лошим усиехом једино зато, што је и оно мало анарата... у лошем стању". „Наставник је чинио опнте нз Физике и Хемије, који су му бнлг уснешни према средствима, са којимаје располагао". „0 својим онитима дотичии наставиик велн, да су му сви за руком добро испадалп, јер није било никака узрока да томе буде противно". „0 взвођењу деце у пол>е : „Наставник је 3—4 пуга изводио ђаке у иоље ради бољег разјашњавања онога што су у школи научили и видели. Осим тога доиосилн су и сами ђаци разне биљке и минерале на часове нредавања ради обавештаја.... 8 „Сваке недеље и четвртка по подне, наставник је изводио ђаке у ноље, те скупљао биље и животиње". Наставник ,ј е 4 нута изводио ђаке у поље, и упознавао их нарочито с фло ром околине Крагујевца". „У Ботаници је више пута изводио ђаке у околину уиознавајући нх ту са бнљкама*.... „није имао времена да ђаке изводи у иоље, да им у нриродн покаже оно што у школи уче". „...изводио је ђаке у ноље и показивао им све оно што су у школи учили, а уз то и оно што се само у нољу научити може". За Минералогију три пут, а за Ботаноку шест пута. ; ,Наставник Ботанике н Минералогије изводио је ученике у иоље ради ноказивања онога, што је у школи предавано". „Ђаци су извођени У чрчроду често, кад год је потреба била". »Предавач је изводио ученике у поље и показивао нм је у ирнроди оно што су у школи учили". 0 нрикупљању камења, биљака и животиња из околи е< имамо ово : „Најпознатије биљке и минерале ирибрао је из околине те
61
се у хербарпјуму и минер. збирци налазе, али снисак није нравио".... »те скупљао биљке и животнње, али спнсак није нравно".... нрикупио нешто инсеката за своју збирку и испунно неколнке животиње*. г Биље н камење нз околине а и целога округа скуиљао је н прибирао за кабнпет школски". „На ставннк је и сам нредузимао екскурзије радн ирегледања н нроучавања окодине н прнкупљања биља и мпнерала, којих се списак прнлаже«. „Бнље и камење није скупљао". „Биља и камења скупљено је доста, ал' у тим збиркама нема ништа ново"... »Скупљано је из околине познато бнље и камење, које није од особите важносги, те га не вреди спомињати". Мишљења наставничка и саиетска о наставном илану : Један извештај вела „да остану онде где су". Опет једаи велн да је свеједно, само ваља датн внше времена, и у основним школама. Тројица од извештача предлажу да се Минералогнја избаци и споји у IV разр. с Хемијом. Петорнна, да се почиње Зоологијом, као што се у питању напомиње. Других каких предлога и нема. Што још има у одгог.орима, то су Ј)азлози за ове нредлоге. Једини је директор лесковачки, који се у овој тач! и најјаче нстакао мнмо свих н вели ово : „Што се тиче наставнога плана односно нредавања природних наука цео је савет заједничког мишљења : природне на_\ке по својој важности стоје напоредо са матерњим језиком и математиком, те с тога ваља их иредавати у свима — ннжим и вишнм разредима средњих школа, као врло важне науке. А кад их ваља предавати, главно је питање како — ири предавању ваља почињати, да ли ириродним редом: минералогију, ботанику на зоологнју, дакле од простих тела ка сложенима или почињати од ближпх и нознатијих, па ма и сложенијих тела па ићи ка ненознатијнм, према психолошко педагошком начелу наставе... Ово је начело признато и најважније (у почетној настави) и оно вреди за све науке подједнако; само што у примени тога начела влада понекад природан а нонекад ненриродан систем, према ирироди саме науке која се предаје... То начело вреди и за нриродн.} науке (можда још највише) те ваља у I разреду почињати Зоологијом, у II са ботаником, а у III са