Prosvetni glasnik

1 53

аем по томе земљишту н разгдедањем, а не речима и седећи у кући; исто тако треба да ради и школа. Околина шкодина мора се у н>ој изучавати, а не у школскин кдупама. Јер све то земљописно знање, што га ученик стекне посматрајућн околину своју, служи као основа за изучавање целе земље. Ако се околина добро не позна, и то самосталним посматрањем свију земљописних елемената, који се у њој налазе : брежуљка, брега, равнвце, долине, потока, реке и т. д., онда се не може разумети оно, што је даље од те околнне, и што ученик не може посматратн. Ако учепик не упозна добро реку, поток, брег и све земљишне прилике своје околнне, онда он није способан да створи себи слику о реци, потоку и земљишним приликама у даљим предметима. Учепик београдске школе, којц није видео вишњичко брдо, топчидерско брдо, Торлак и Авалу, тај неће бити способан да створи себи ма и приближно верну слику о Космају, Руднику и његовим огранцпма, Еопаонику, а још мање о Валкану, Карпатима, Алпима и Хималају. Ако ученик београдске школе буде учио о топчпдерском и вишњичком брду, о Торлаку и Авали у својој школи, онда ће он научити само голе речи ; он пеће имати никакве представе — слике — о тпм предметима у својој глави, и онда ће такав ученик бити неспособан да створи себи слику о другим брдима и брежуљцима, који се налазе ван београдске околине, и свако даље предавање биће опет само учење речи, а не упознавање земљишних нрилика. Због тога, дакле, што околиеа служи као основа целој земљописној настави, захтева се, да ученик најпре добро упозна своју околану, на онда земље и нределе, који су ван ње. Али и ири унознавању околине има предмета, који служе као основа за разумевање других предмета, који се налазе у тој околини, те с тога и овде мора бити неке иоступности. Да се разуме цео слив пајближе реке, морају ученици пре тога упознати и брег, и брежуљак и долину, и внше потска и поточића; јер то су елементи или саставни делови оне представе о сливу. А кад се хо! : е да гивори о производима земље, онда се најпре морају ученици упознати са свима земљишним прнликама и климом, јер од свега тога производност зависи. 11РОСВЕТНИ гласник

А да би ученик могао добро упознати и поток, и речицу, и брдо и брежуљак и долину, и равницу, једном речи, да би могао добитд верну слику о свима тим предметима н целом земљишту своје околине, он мора долину учити у самој њој, брдо и брежуљак на њима, реку и поток код реке и потока, равницу и висораван на равници и висоравни — све у самој природи, и ништа од тога не сме учити у школи. Кад, н. нр. учптељ које београдске школе хоће да упозна своје ученпке са околипом Веограда, онда ће он с њима излазити у околину п посматрати редом цело земљиште. Кад буде говорио о Вишњнчком брду, онда ће он извести ученике, да ови самн виде и носматрају то брдо ; а кад буде говорио о Топчидерској реци или о Мокролушкој, онда ће опет извести ученике код тих река и са њима ићи поред реке докле се могне, и ту ће им предавати о њој. Исто тако кад се буде говорнло о Авали и Торлаку, ученици морају видети ова брда и сами их посматрати и тако познати. Ако се баш не може нзаћи на Торлак и Авалу, онда ће се нзаћи на неко ближе место, одакде се ова брда виде. (Без сваке сумње и ученици II разреда могу отићи бар до Торлака). Тако се захтева да ради сваки учитељ са својим ученицима при упознавању школске окодине, и кад ученици овако упознавају (уче) своју околину, посматрајући је својим очима онаку каква јесте у истини, у природи, онда се само може рећи да они уче прве елементе земљописа очигледно. А због тога, што само од оваког }чења ученик може имати корисги, захтева се да се и „Познавање Домовине и света" под чиме се највише и разуме уиознавање околине и онога што се у околини налази — предаје очигледно. Ади, пошто ученици овако упознаду и брда и долине и реке и цело земљиште своје околине, онда они морају нешто учити и о брдима, долинама, рекама, равницама и цедом земљишту даљих предела, које они никад ннсу видеди нати ће кад год видети. И сад ове даље пределе, којн су ван околине шкодске, ученици не могу посматрати, као што су то радили при упознавању своје околине. Па оает зато захтева се, да учитељ и овим далеким брдпма. рекама, равницама и свима физичким особинама земљине површине и 20