Prosvetni glasnik

ШКОЛЕ ЗЛ ОБРАЗОПАЊЕ СЛЕПИХ

217

гшма у оним иредметима, које онц уче; а после се посећују слепи у радионнцама, који тамо раде занате, и где се могу купити они предмета, које су они направили." За овим Клајн набраја сав персоиал, који у заводу ради: један директор, катихета, два учитеља за „школске и научне аредмете", један рачуновођа, два учитеља за музику, четири мајстора као учитељи разних заната, три лекара, која бесплатно лече болесне ученаке, један надзорник („чувар") за мушке, и једна надзорница за женске ученице, који и дању и ноћу надзиравају и негују слене ученике и ученице", једна куварица, један вратар (портнр), један домаћн кројач, један слуга и две служавке. „За иравилно отправљање дњевнога посла постоји тачно нропнсан домаћи ред, и то како за школску наставу тако и за сав остали рад н живот у заводу. Правила за владање читају им се с времена на време, и у случају кад који ученик протаву њих што год уради, онда му се опет дотична тачка прочита, којом је учињено дело забрањено. Настава и друга радовп ученика тако су удешени, како ће битн довољно одмора, те да се деца нреко мере не наирежу. А у исто време постарано је и за различне игре, којима се слепи могу занимати, те да увек одрже добро расноложење и младалачку живост а веселост.' „У собама, које понајваше странци носећују, стоји једна табла, на којој је прилепљен, један штампан лист са оваком садржином : „ Пека нико јасно не исказује никаког знака сажаљења ирема слеаим ученицима због ниховог слеаила, да се на тај начин они не би аодсеКали на свој ненадокнадни недистатак, кога величину они среКом и не осеКају, и да се не би тиме рушила њихова унутЈоашња мирноКа и задовољство, које они уживају, и о чему се сваки може својим соаственим иосматрањем уверити." „А и слепима, који нису у школи, радо се Дају саветн и средства, за њихово усавршавање, и на тај су начнн већ неколико њих, који су у заводу потражили иомоћна средства н савет, за какав рад или занпмање, дошли до пријатнога а кориснога рада." игосвктаи гласиик

„Слеии уче у школи: алетење чарааа, иредење лана, израђиваме разних ствари од круте хартије, ткањеразличних аодвеза, ирављење обуИе, кораарство, стругарске и столарске радове. За носледња четири заната ностоје Еарочите радионице у самом заводу." „Настава- у музици почиње с иевањем, на се носле продужује учење те вештине на разним инструментима за дување и са жицама, нри чему се увек узима у обзир обдареност нојединих ученнка за то, и њахове телесне особине, и нрема томе се одређује који ће шта учити." „Помоћних средстава има са свим довољно како за школске и научне нредмете, тако и за ручие радове и разне занате. За прочитавање разних ствари ученицима, до сад је скупљена једна збнрка књига од 530 свезака религиозног, моралног и историјског садржаја. А и књига са исиунченим опипљивим словима, које слепи читају сами, гакође има различне садржине : календара, изрека, басана, језикословних таблица, карата итд. За занате има довољно снрава, од којих су неке са свим обичне, којима се окати служе, а неке нарочито за слепе удешене. Ја сам од свију ових иомоћних средстава за слене, као и од занатских алатака и машина, скупио једну збирку, у којој су од чести нрави егзе.мплари пли модели од тих различних средстава, што се употребљују за обучавање слепих. Томе сам додао и оно, што су пре употребљавали поједпни слепци за своје образовање на разним местима, па и ако се много што - шта од тога у току времена променило и боље усавршило. Тако ће се мало по мало образовати читав музеум за насгаву слепих, која је до сад мало обрађена те је ово у толико потребније. Приватном доииском са појединим личностима и заводима овде и на страни, дата ми је прилика, те сам збирци додао и она номоћна средства за слепе, која су у другим местима изнађена и употребљена, и тако сад ова збирка има преко 300 предмета... " За овим Клајн онисује имаовно стање завода, контролу пад издатцимазавода, трошак сваког појединога ученака у заводу, број ученнка која су у томе заводу до 18 >7. годане учињени и изворе, одакле сетрошковп 28