Prosvetni glasnik

230

ПЕДАГОШКЕ СТВАРИ

да је опо прана изоиаченост и пакарада сваке опигдедности, кад ученици по слиди уче биљке, којпх има стотиназта у околинп гаколе; јер ту не само да нема потупности у употреби паставних средстава, пего се тиме ради противу свију правпла, која важе као математичке истине за развитак човечијег духа. Исто је тако велика изопаченост и оно, кад ученици по слици и на слици изучавају животиње и друге иредиете, које у истпни могу видети, или од којих би пм се модел могао иоказати. Ту се уараво само слика п упозна, а никако предмет, који је насликан. По овоме лако нам је оценити колику и каку вредност имају за наставу у земљопису слике земљописних предмета, и каква ће нам очигледност битп, кад ми узмемо за иосредну очигледност земљишпе слике (карте) као прво наставпо средство. Између истинске животнње, истинске биљке или другог ма ког предмета и њихове слике увек има сто пута више сличности, него између истинског брега, брежуљка, висоравни, реке и њихове слике на картп. Па кад ми иризнајемо да п у Ботаници и Зоологији слика долази као наставно средство на носледње место, и кад ми велимо, да и за разумевање таквих слика треба не само великог знања, које мора да је стечеио посматрањем истинских нредмета, пего и нарочитог веџбања, па да се може по слици сгворити и дати ученику верна представа о насликаном предмету (животпњн или биљци) — једном речи : кад нризнајемо да је грдно велнка разлика између истинске животиње и биљке и њиховпх слика, и да се због тога тешко може дати ученику по слици верна представа о истннском предмету, опда смемо ли питати какве и колике сличности има између оног листа хартије са неколико вијуга и црта, што се зове карта, и истинских брегова, равница, брежуљака, река — истинског земљишта? Па онда какву ће представу ученик добити о једној земљи но том шареном листу хартије, који се зове карта ? У чему је слично оно неколико црта, којима су на карти означени брегови и брежуљци са пстинским брегоиима и брежуљцима? Чега има сличнога између оне вијугасте линије, која нам представља реку, и праве реке?И колико треба времена, док учепик буде спо-

собан да из оиих црта и вијуга на картп ишчита оно, што је њима представљепо ? Читање карата, то је једпа велика вештина, која се добија тек доцниједугим веџбањем, и но што се стекне много стварнога знања. Уз то још, за разумевање карата треба и велпки развитак Фантазије, међу тим, ученици основне школе ничега овога немају у довољној мерп опда, кад се почињу служити картом, и услед тога они и ие уче земље и земљиште, него црте, вијуге и речи. И оно, што се обичпо зове цртање карага, пли управ цртање и представљање земљишта, није ништа друго, него нрављење црта, вијуга — прављење карата и нпшта даље. Нити ученик при таком цртању слика земљигпте, нпти он опет по тој слици (карти) ствара слику о правом земљпшту: он само иоказује црте на ссартији и ирави их. Карта за њега није нпшта више, него шарен лпст хартпје, и прављење карата (цртање) за њега не значи ништа друго, пего шарање но хартији. Због тога ученицп се могу научити да све лено на карти нађу, па чак и да правилно и сами нацртају ту карту, па опет да ништа више не знају, сем карте. И овако обично и бива, кад се карта (нацртана) унотребп као прво наставно средство за посредиу очпгледност у земљогшсу, Овим неће да се каже, као да се карте не могу нпкако упогребљавати у основно школп, ннти пак се хоће да осуди цртање као ненотребпа ствар при изучавању земљониса. Карте су у земљонисној настави још нужније, него и слике у јестаственичкој, и учепица доиста п могу у пеколико да се оснособе и да цртају карте и после и да по карти створе приближно верпу слику о истипском земљишту, само за све ово треба доста великп ступањ духовног развитка п нарочитог веџбања. Нарочитог, велнмо стога, што ученик мора најнре учити и веџбати се да иредставља земљмите и да из иредстављенога земљишта (карте) створи слику о истињском, на тек онда може до~Ки карта као наставно средство. А то другим речима значи, да ученици најпре морају уиознати само средство, иа тек онда га могу уиотребљавати и служити се пиме. Без те претходне спреме, без нарочитога упознавања карата, карте ппкад пеће бити наставно средство, него ће