Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТЛЈИ СТАРЕШИНЛ СРЕДЊИХ ШКОЛА

593

15). Музика је иредавана »реко деле годиие. Ђаци су иоред теорије свирали иијесе у скалама С, I), (х, Е и А дур и мол-скалама које њима одговарају, а у лрвом, другом, трећем и четвртом иоложају. Успех је 4 4 | п (ни један ђак нема слабе одене). 16). Певање је врло мало нредавано, и за то су ђаци остали неоцењени. Прошле гаколске године учило је ову вештину преко 3 | 4 ђака , и они су научили неваги све скале , а многи су без погрешке находили интервале, које год им се зададу, и изводили акорде по свим скалама (дура и мола). Поред теоријског дела још су певали у мешовитом кору химну Светом Сави и пеколико црквених иесама, а више одраслих ђака певало је с певачком дружином на литурђији, благодарењу и опелу. Ђаци радо и лепо певају, јер имају чисте гласове и добар слух. 17). Само за женски рад није школа имала насгавниде. Ученици појединих разреда свршили су школску годину са усиехом: први са 3' 5 | 43 , други са 3,7, трећи са 3 9 [ 14 и четврти са оценом З 'ј 9 . Поуздано могу рећи да је већина гимназијских ђака сиромашна, а многи нису моглн себи набављати ни најнужнијих ђачких потреба. Овако сиротујући и мучећи се, већина таквих ђака III. и IV. разреда није могла ни добити оцена, какве се траже од благодсјанаца. Ну и благодејање ове школске године било је мало, јер за четири благодејанца имала је ова школа до Петрова дне 30 динара месечно. У другим местима засповати су фондови за сиротне ђаке; овде се до сад то није могло да учини. У другим варошима општине су могле помоћи и ђачку сиротињу; овде општина није била кадра

да пружи довољно номоћи ни ђацима основних школа. Школа има доста научних средстава, а парочито за ботанику, минералогију, Физику, хемију и географију, само јој још треба допунити зоолошку збирку и хемијску лабораторију аиаратима и ирепаратима за органску хемију и иабавити још неколико апарата за експерименталну физику и пластичне слике за зоологију и расе. И. школска пњижница прилично је снабдевена књигама за природпе и математичве науке, па и за лигературу, али не и за Филологију и историју. : Зграда : у којој је смештена ова нижа гимназија, опнггинска је. Она је од слабе грађе , тескобна је, и ништа се у њој не би могло преправљати, јер је стара. С тога је преко потребно, да се што пре ночне зидати нова зграда. У исто време с подизањем нове зграде гимназијске, част ми је обратити пажњу и на постребу, да се у Врању игго пре отвори цела гимназија. Кад се узме на ум да Врање лежи поред Старе Србије и Бугарске а близу Маћедоније, и да је овај крај Србије до сад био најзапуштснији и скоро заборављен, онда мислим да против ове замисли неће имати нико иишта да рече. А спрема за подигнуће ове ниже гимназије у велику састојала би се у овом: да се у овом округу отворе основне школе у свим општинама и да се учини корак било код онога дела врањскога округа, што је но пређашњој подели њему припадао, било код народне скупштине, да се добију средства, из којих би се у Врању нодигла зграда за целу гимназију. Бр. 105. 1. јула 1890. год. У Врању. Директор врањске ниже гимназије, Јанв$ијз Попови&,