Prosvetni glasnik

УПУТСТВО ЗА ПРЕДАВАЊЕ НОВОГ ВУКВАРА

297

претку у свима правцима, а нарочито у задобивању и одржању иотребнога зноња. Ако се ово не предузме, онда ће наш народ и на даље остати у оволикој мери »сдеа код очију " ; јер, рећи ће : што да учим, кад и без те муке могу задобити доста велика права у држави. Сад, према свима овим наведеним примерима, ако и ми што пре не учинимо у своме народу оно, што треба и што можемо да учинимо, онда ће наша борба бити кратка века; јер који народ хоће да се у овој општој културној борби одржи, тај мора и да ради, а ко ради и Бог му момаже.

УПУТСТВО ЗА ПРЕДАВАЊЕ НОВОГ БУКВАРА од јл.у1х, ј1овића ПРВИ ДАНИ (Наставан) XVI. Круг. Учитељ показује лопту. Штајеово? - Што ће нам лопта? Ко зна да се игра лопте? — Изпђп па покажи! — Ко зна другчије? — Изиђп и покажп! — Ко зна још другчпје? — Ходп п иокажи! Од чега се прави лопта. 2 Од чега још? Је ли лопта четвртаста као табла? — Па каква је? Лопта је округла. Кажи то ти! Тп! Ко зна још коју ствар која је округла? Јабука. Још! Крушка. Још! Хлеб, лубенпца, дпња, ђуле. Још! Погача. Је ли погача са свим округла као лопта? Погача је илосната и округла. Шта сам рекао за погачу? Кажи то ти! Смислите по једну ствар, која је плосната п округла! Ти! Сто. Ти! Тепсија и т. д. Точак и обруч (или коврљ) може да се ваља кад се овако намести. Учитељ показује обруч. А х ) У свесци ,Просв. Гласника* за мај о. г. погретно је стављено, да је у њој штампави део овога рада »свршетак*, а треба да стоји да је »наставак*. Уредн.

може лп кад се овако намести? Учптељ полаже обруч А може ли лопта, кад се овако намести? А овако? — А овако? —- Може ли лоита увек да се ваља — котрља? — Погача? Зашто пе може као лопта ? Није сасвим округла. Седпте лепо, да зам пспрпчам једну причу. Бпло једно дете, па волело да задпркује другу децу. Једанпут нађе оно једаи прут, па узме и савије га овако у круг. (Учитељ савија прут у круг). Па кад га савпје, а оно почне пуштатп један крај и ударати свога брата II сестру. Они су бегали од њега, а оно се стане смејатп н стане пх јурити. И стигне брата, па пусти крај од прута и удари га јако по образу. Брат стане много плакати, а мајка дотрчп и узме прут, па оно дете добро изудара. Шта је радило дете с прутом ? Можеш ли ти да савпјеш прут у круг? Ходи, савп ! — Иди па место ! Шта се још савија у круг? Обруч, точак, шина. Дигните обе руке! — Савите обе руке, нека вам такну прсти у прсте, па направите круг! Тп, Перо, ниси направпо леп круг! Дед' баш леп! Спустите руке ! — Устаните! Десну руку горе! — Скупите три прста! Окрећите руку у кругу овако! — Још! — Још! — Доста! Л.еву руку горе! — Скупите трп прста! Правите овако круг! — Још! — Доста! — Седите! Учитељ окрене таблу, на којој стоји нацртано: усправљена црта, коса, положена и круг. Шта је ово? Усправљена црта. А како се зове ова? Коса црта. А ова? Положена. А шта је ово ? Круг. Извадите таблице: Један, два, три ! — Узмите крижуље! — Дпгните их у вис! — Пазите, на окрећите у виеини руку за овим прутом! — Учитељ прави круг прутом, а деца за њпм у ваздуху праве као и он. Још! — Још! — Хајде, сами повуците у висини круг! — Још! Спустите крижуље! — Скрстите руке! Учитељ пише на табли круг. С које се стране почиње круг? Озго. На коју се тера? На леву. А после? Доле. А после ? Горе. Узмите крижуље! — Правите на табли нуио кругова! — Учитељ обилази и поправља.