Prosvetni glasnik

108

РАДН.А ГЛАВНОГА ПРОСВЕТНОГ (ЈАВЕТА

XII. Изнесено је на дневни ред питање о уџбенидима у средњцм школама, према • ранијем писму г. министра просв. и цркв. послова. На овоме састанку одлучено је: 1. да се умоли г. министар просвете да одмах сада забрани диктовање и употребу аутографисаних табака у свима средњ. школама за оне предмете, за које постоје штампани уџбениди.

2., решено је питање о уцбенидима у средњим школама за групу српског језика са старословенским и литературом, с тим, да одлука о овоме пптању уђе у записник онда, кад буде коначно решено питање о уџбеницима за остале групе наука. С овим је свршен овај састанак.

-=>§«-§©§<§<==

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

ИЗВЕШТАЈИ изасланика на испитима зрелости и надзорника средњих школа у 1893 4. шк. години V. извештај г. Јов. Жујови^а, проф. Вел. Школе, о зајечарској и неготинској гимназији Госаодине Жинистре, Г. ректор Велике Школе саопштио ми је акт Ваш, којим сте ме изволели одредити за председника одбора за испит зрелости у зајечарској гимназнји и за надзорника средње школе у Неготину, и предао ми је Ваша Упутства за. извршење ових дужности. Част ми је известити Вас да сам прву дужиост извршио потпуно према Правилима и издатом ми Уиутству, а да сам општу смотру школа учинио само онолико, колико ми је време допуштало. I. 1. Испити зрелости у зајечарској гимназији извршени су у пропиеаноме реду, и ја нисам имао иовода да икакве напомене стављам у заиисник испита. Испитнп се одбор нашао само једном у недоумици кад је хтео применихч тачку а., чл. 15-° г Правила о испиту зрелости. Већина је одбора нашла да се и повластпца предвиђена у првоме 1 ставу те тачке може дати само ономе приправнику, који „у најстаријем разреду нма све врло добре или одличне оцене" из предмета, из којих се на испиту зрелости раде писмени задаца; а мањина је мислила да се ова повластица може и парцијелно примењивати на поједине предмеге ове групе. Ово би питање вал.ало Минпстарском наредбом утврдити, да га разни Испитни Одбори не би на разне начине решавали. Исто би тако ваљало да

се бол>е растумачи и повластица означена у другоме ставу тачке а. истога члана Правила. 2. Ја сам пажљиво пратио цео ток испита зрелости, па сам се уверио да су овогодишњи прпправници у Зајечару иоказали онолико знања из појединих пспитних предмета колико се програмом од њих тражи и да ће према томе моћи са успехом наставити своје Факултетско школовање. Рђав је резултат само из Немачког Језика, јер и онај једини приправник који га је нзабрао, имаће на ново да полаже иснит из тога предмета. С друге стране изненадила ме је лакоћа са којом су сви прпправници врло добро преводили задатке из латинскога језика. Цео усмени испит нз овога језика трајао је једва 1 час, јер су приправници чак и Финоће латинскога језика без устезања прелазили н на постављепа питања брзо одговарали. Ако зајечарски матуранти знају читати и друге латинске текстове онако добро као што читају оне на испиту зрелости, онда се може рећи да је у зајечарској пшназији наставник латинског језика постигао резултат бољи, јер на другим и на најтечнијим исаитима није баш све овако текло „к'о вода." 3- Кад сам потписао сведоџбе приправннка приметио сам, да су све издате по службеној дужности, то јест без таксених марака. Ако овакав чоступак и има оправдања у садашшим Правилима, иије правнлан уопште, јер се коси са законом о таксама, у коме је прописано да се за сведочанство о свршеној гимназији плаћа такса. II. Сем испита зрелости ја сам у зајечарској гимназији могао присуствовати годишњим испитима из девет разннх предмета, а мимо то трудио сам се да дознам какво је уошпте стање наставе у