Prosvetni glasnik
ШКОЛСКП ЛЕТОПИС
109
тој шкоди. У том погдеду мидо ми је бидо уверити се кодико је сидно ова шкода напредовала од 1882. год., када сам је први пут посматрао и предлагао да се у вишу гимназпју подигне. Напредак је видљив у свакоме погледу. Прво пада У очи пространа и лепа нова зграда, која се крај пређашње шкодске уџерице истиче као величанствена палата каква. За тим је очевпдан и велики напредак наставе природних наука, које од неколико последњих година имају тамо неколико врло спремних и марљивих заступннка. Тамо су и друге науке, чини ми се, исто тако добро заступљене, те тако можемо бити задовољни у погдеду наставничке спреме и усрдности у вршењу дужности. Задовољавајуће је и стање кабинета, библиотеке и административиога прибора. Ади не можемо бити задовољни са дисципдином у шкоди и расположењем духова како међу ученицима, тако и међу наставницима. Вама су, г. министре, позпати они немиди појавц, који су се у овој школи недавно десиди, а могу Вас уверити, да се и на држању ђака уопште оиажа да међу њпма нема ни дисциплине ни љубави спрам својих наставника. Ја се нисам довољно дуго у Зајечару бавио и рад школског особља детаљно проматрао, да бих могао сасвим тачно указати на све изворе овога зла, али сам довољно уверен да му се не може доскочити простом сменом директора. III. У неготинској гимназији шкодска је дисциидина строга, ред је у свему добар, зграда удобна а чистоћа у њој примерна. Што се тиче наставе у њој, то сам нарочиту пажњу обратио на природне науке, јер нисам имао времена да присуствујем испитима и из других предмета. Узгред само могао сам осмотрити резудтате наставе у Вери Хришћанској, Немачком Језику, Земљопису и Цртању. Од ових су ме предмета најбоље задовољиди успеси из Немачког Језика и Цртања. Са задовољством сам присуствовао испиту из Физике у III разреду, јер су ту ученици показали врло депо знање. По начину испитивања познадо се да је и метод наставе био ваљан. Добар је метод и похвална је ревност и наставника Зоологије и Ботанике. С тога ме и јесте мало зачудило да на испитима није бидо збпрака природних предмета ових наука, са којпма би се могдо контродисати коликојекод ученика стварно познавање и разумевање истих.
И наставник Хемије и Минералогије мора да је врло ревносан, јер је у програм наставе унео много којечега, што је за гимназију сувишно. Како му је ово тек прва година рада то се надам да ће временом своју великошколску спрему боље прекувану у гимназпју унети, па дакде и бољи успех имати. Библиотека је прилично попуњена. Кабинети нису много напредовали од 1882. г., а то је у толико жалосније што је од тога доба увећан број наставника ириродних наука, који би се њима успешно користити умеди. IV. Уопште се може рећи да су гимпазије у Зајечару и Неготину, као и по другим српским градовима, у посдедњем деценијуму знатно напредовале. Ја поново истичем очевидан напредак наставе природних наука, јер га умем нешто боље ценитп но по другим научним групама. А тај напредак приписујем: а) увећаном броју стручних катедара у природњачкоме одсеку Велике Школе; б) увећаном броју наставнпка по средњим школама. Засдуга за ово припада по моме мишљењу министрима просвете, који су сви без раздике ово развиће помагади. Ади у пркос томе општем напретку било је и силног назатка, услед кога се створило стање, за које мисдим да је безпримерно у шкодама просвећених земаља. То је несталност наставничке и директорске сдужбе и положаја. Ово је жалосна истина, а ја ћу у потврду навести само два Факта из мојих ревизија. Недавно сам у једној шкоди поред активнога директора застао н два пређашња директора исте школе. А ове се године у Зајечару десило да су од петнаест настивника само тројица цеде школске године своје предмете предавали. Издишно је набрајати рђаве носледице од нестадности наставничке службе и директорства. Нису скривени ни узроци ове несталности. А и лека би се томе нашдо кад би се могдо десити да шеФови управе министарства просвете смећу једном с ума нешколске обзире оних сида, које их на управу уздижу и којима обично подлежу. Од других напомена и преддога, које ми Вашим Упутством тражите, имао бих, без понављања онога што сам у ранијим приликама већ напомињао и предлагао, да ставим само ове: 1. Неодложно је да се према новом наставноме плану израде обавезпи детаљни ирограми, о чијем би се остварењу директори преко целе године уверавали. Можда би се остварење тих програма ујамчило и младим наставницима одакшадо,