Prosvetni glasnik

школски

тупљује а не развија дечји ум; који у клици убија у ученика саморадњу, поотупно размишлање и суђење. Још се живо опажа и овде као готово и у свима нашим средњим школама она полицијска дисциплина над ученицима, која се води без икаква рачуна, која учепике понижава и убија у њима дух и понос. А што се тиче васиитања, које је такође главни задатак наставе, о томе још нема ни помена у нашим гимназијама. Ово пак није никако чудо, јер је у нас, на жалост, још редак наставник који је свршпо уредно иедагошке науке било овде или на страни. Ово су у кратко главне мане које сметају правилном учењу у нашим гимназијама и оспоравају бољи успех ученички у наукама које им се предају. Сад да се вратим на Наставни План, који сам мало пре поменуо. Да садашњи наставни план за гимназије није добар, довољно је ако кажем да је за непуних 5 — 9 година већ три пут менан, и тим мењањем толико је претрпео и од свога значаја изгубио дамусесадни права крсна имена не зна. Тако што радити без икаква нлана и система, не доликује ни малој деци а то ли озбиљним људима, а особито управној власги. Да не бих набрајао многе појединости из Наставног Плана о коме је реч, и које су за тешку осуду, представићу овде ради примера само једну од најважнијнх научних група, а то је математичка, и то поређењем како је сад и како треба да буде. Ево тог обрасца:

Овако је сад: I. разред. Рачуница 4 часа недељно. Четири врсте рачунања с целим бројевима и с десетним разломцима.

II. разред. Рачуница , недељно 8 часа. Дељивост бројева. Растављање на чинитеље. Највећа мера и најмањи садржитељ. Четири рач. радње с простпм разломцима. Преобраћање

Овако треба да буде: I. разред. Рачуница с Геометријом свега 3 часа недељно (наизм.). Четири врсте рачун. с целим бројевима. Дељивост.Разломци. Права, круг, угао, паралелне, троугао и основне конструкције. II. разред. Рачуница с Геометријом свега 3 часа недељно (наизм.). Скраћено множење и дељење. Сразмере, просто прав. тројно. Подударност троуглова. Круг, четвороугао и многоугао

ЛЕТОППС

простих разлом. у десетне и обратно. Метарске мере. Рачунање с разноименованим бројевима. III. разред. Рачуница, недељно 3 часа. Размере и сразмере. Просто и сложено правило тројно. Прост ннтересни рачун. Правило друштвено и верижно. Рачунање рокова. Свега часова 10 нед. Уз рачуницу иде геометриско цртање по 2. часа у I, П и Ш разр., свега 6 часова. IV. разред. Алгебра , недељно 3 часа. Планиметрија, нед. 2 часа.

V. разред. Алгебра недељно 3 часа. Геометрија недељно 2 часа.

VI. разред. Алгебра, недељно 2 часа. Геометрија, недељно 3 часа.

111

с примењеном подударношћу. III. разред. Рачуница с Геометријом, свега 3 часа недељно (наизменце). Рачунање с непотпун. бројевима. Четири рач. радње с целим и разломљеним бројевима. Степеновање, квадратпи и кубнп корен из особених бројева. Израчунав. површина. Сличност. Свега часова 9 нед. IV. разред. Артиметика с Геометријом свега 3 часа пед. (наизменце). Једначине 1. степена. Сложено правило тројно и слож. инт. рач. Просторна геометрија. Израчунавање површине и запремине. V. разред. Алгебра с Геометријом недељно 4 часа. Четир осн. рач.радње с алгеб. бројевима. Негативни бројеви. Једнач. 1. степ. с једним и с више ненозн. бројева. Планиметрија. VI. разред. Алгебра с Геометријом свега 3 часа нед. (наизменце). Степеновање, кореновање и логаритмовање. Једнач. 2. степ. Стереометрпја (за по године) и Тригонометрија (за по године).