Prosvetni glasnik
648
извештаји изледдникл НА испитима
па почети оагиирније изучавати Ераљевину Србију и друге сриске земље, и продужити и довршити у трећем разреду, до половине годиие, а остало време употребити на. изучавање осталих европских држава, — дакле, олакшати материјад из четвртог разреда. — У петом разреду, поред астрономског земљописа, ваља учити, иди, управо, оаширније поповити, и физички земљопис." 8. Ђура МилијашевиЛ , проФесор. Пз геометрије, у 16 разреду (28. јуна) рад је добар. — Г. Милијашевић је предавао геометрију у 1а, П и Ш разреду; и рачун у I разреду оба одељења. 9. Јосиф Вовес, учитељ певања. Из иевања , у свима разредима (24. јуна), успех је врло добар. — Пошто се једва васпоставио ред, настао је испит пз певања. Милина обузима слушаоца слушајући тако велики хор певача, као што је хор ђака ове гимназије. На менеје то још већи утисак чинило, јер су иеване црквене песме. Дознадох од наставника да је најпозваније лице за оцену црквенпх песама, Његово Високопреосвештенство Господин Митрополит, похвалио певање овога ђачког хора. Поред свега тога, и ако јако ценим певање и знам његов благотворни утицај на срце и душу младих „будућпх грађана", ипак мпслим да би боље и корисније било, баш за те будуће грађане, најпре, набавити најнужнија учила, у којима ова гимназија јако оскудева, па макар се за то морао употребпти и новац опредељен за певање и учитеља певања. 10. Жилутин ТатиК , проФесор немачког језпка. Испити су били од 8—17. јуна, када сам бпо у Зајечару. И г. Татић је био тако добар, да ми поднесе извештај о својем предмету, из кога вадим ово: „Ја сам, вели он, ове године предавао немачки језик у III, IV, У и VI разреду, и употребљавао сам Малинину читанку у свези са Предићевом пемачком граматпком. „Кад се упореди Малинпна читанка са програмом, који је прописан за III, IV и V разред, видиће се, на први поглед, да је програм за III разред обухватио све врсте речи до неправилних глагола, а то је у читанци, која се при сваком одељку (задатку) позива на проучавање параграФа из Предићеве граматике, — тако опширно разрађено, да је са свим немогуће по овој читанци прећп сав програм; а кад би се читанка према програму скраћивала, испала би врло куса, а и промашила би се цељ самога рада.
„Ја сам, дакле, морао нешто од тог програма за III разред пренети у IV, из IV у V разред, а врло мало нешто из V у VI, где сам после већ са синтаксом радио. „Држим, да би се настави немачког језика много више помогло, кад би се програм распоредио тако, да се у III разреду дође до глагола јаке промене; у IV разреду глаголи јаке и неправилне промене; у V разреду од 141. задатка, до краја књиге. Материјал би се тиме правилније распоредио; олакшало би се III разреду, а придодало старијим разредима, који су и зрелији и већ више и приступнији озбиљнијем раду." 11. Тиста ОдавиЛ, предавач. Из словенског језика, у Уа разреду (25. јуна) рад је добар. — Г. Одавић је предавао словенски језик и у Уб равреду литературу, и српски језик у III и IV разреду. 12. Светолик СтевановиЛ, иредавач. Из алгебре, у IV разреду (21. јуна), рад је добар. — Г. Стевановић је предавао рачун у II и III разреду; геометрију у IV разреду п геологију у V разреду. 13. Т)г. Сима Тројанови&, проФесор. Из зоологије, у I разреду (24. маја), рад је одличан. Предавано је по проппсаном уџбенику и још много више; мило ми је рећи да сам пријатно изненађен опширпошћу и лепотп предавања г. Тројановића. — У VI разреду (27. маја, по подне) рад је одличан. — Зоолошка збирка је веома сиромашна! Требало би да је богатија. Из ботанике , у II разреду (25. маја, пре подне), рад је одличан. — Г. Тројановић је своја предавања, поред прописаног уџбеника и Флоре Панчићеве, допуњавао многим цртежима и показивањем живих биљака. — И минералогију је г. Тројановић прешао опширније, но што се програмом тражило. Из хемије , у IV разреду (26. маја, пре подне), рад је одличан. И сам г. Министар тадашњи почаствовао је г. Тројановића дошавши му на испит и био је „веома задовољан", како ми је казао. — Хемијске лабораторије и нема, алп се г. Тројановић помогао тиме, што је више пута водио своје слушаоце у хемијску лабораторију Рударског Одељења. Укратко, из гштања и одговора, увидео сам да је г. Тројановпћ врло савесно вршио своју наставничку дужност; скренуо је пажњу својим слушаоцима на све биљке, минерале и животиње, за које се интересује наш народ. Убеђен сам да ће се слушаоци г. Тројановићеви увек захвално