Prosvetni glasnik
668
НАУКА Ц НАСТАБА
тогодишњице од дана смрти тих својих установа, и отпочео опет борбу оснивањем читавог низа задруга и просветних средишта за одбрану своје народне индивидуалности. Мало је словачких књижевника, који нису у питању о издвајању из књижевне заједнице са Чесима по кадшто били клонули духом и радом, али је ипак данас то издвајање — свршена ствар. То су већ пре петнаест година констатовали и сами Чеси. Данао је поред многих врсних родољуба на челу политичара словачких у Угарској познати правник Павле Мудроњ; најбољи је историограФски рад новијег доба Фр. Сариненл; а на челу књижевних радника стоје: Светозар Хурбан (син Хурбанов) с књижевним именом Вајански, и Павле Орсаг с именом Хвјездослав. Можда ништа .тако лепо не обележава карактер новије словачке књижевности и рада ове двојице књижевних првака словачких, као речи, којима је исти Вајански пре десетак година посветио Хвјездославу један свој роман (»Сува растова грана 1 '). Та посвета гласи: „Посвећујем ти, драги брате мој, овај посао несаних ноћи, кћер дубоких душевних осећаја, тужних и радосних, и желим му да би нашао пут ка твоме добром, тужном срцу. То ће му бити предзнак да неће погрешити пут ка златним срцима свих Словака... »Ако у њему нађеш призрак и сарказма — то што је твојој души тако туђе, далеко помисли да није свакоме дано гледати на живот тако добром кроткошћу и нежношћу као теби, слатки поето наш! Помисли да су моје несане ноћи биле прекидане час мутним час бурним данима, и што највише брани у слободи речи, тешком борбом са окрутним егоизмом... Веруј ми: и горке сам речи обливао врелом крвљу срца! Љубав је према народу и људству словачком циљ и мета мо јега живота, а исказујем је како знам: својим нагорким тоном. А хоћу ли да је изговорим слатко, кротко а уз то дубоко и снажно, тада гласно читам твоје песме." Анд. Гавриловић.
ОСНОВНА НАСТАВА У ЕНГЛЕСНОЈ од Александра Винтера. —гчЛлг(ОВРШЕТАК). Права основна школа добива од државе (Р ач У на Ј 'ући свакад од једног детета при средњем школском похађању) 1.) један стални прилог 12V или 14 шилинга, према томе какво уверење у опште добије инспектор о интелигенцији ученика и стању знања из елементарннх предмета; 2.) за организацију и дисциплину један или један и по шил.; овде се има на уму чистота, тачност, понашање и љубав ка истини код деце; 3.) за ручне радове (код мушкараца цртање) један шилинг ; 4.) за нотно певање Тошс-8о1!а8уз1;ет) један шилинг, или за певање по слуху пола шилинга. Настава обухвата све обавезне предмете, дакле: читање, гшсаЕве, рачун, шивење (или цртање) и певање. Али је врховна школска власт увела још један читав низ Факултативних предмета, који се од чести целом разреду (С1а88 8ићје^е), од чести појединим ученинима (8ресГКс 8ићјес1з) могу предавати. У прве долазе: енглески језик, геограФија, историја, елементарна јестаственица, декламовање и учење на памет; у друге: алгебра, геометрија, основна знања из механике, хемија, Физика или Физиологија, ботаника, књиговодство, стенограФија, латински, Француски, немачки, елементарна знања из пољске привреде, а специјално за девојке: кување, прање или наука о вођењу куће. Избор међу овим предметима остављен је дотичним школским управама, откуда је потекла необична разноликост у школама, алије тиме у исто време створена могућност да се што више води рачуна о месним приликама и потребама, као и интелектуалним способностима појединих ученика. Ну да би се избегло свако претоваривање, одређено је, да ниједан ученик, поред обавезних предмета, не сме слушати више од два класна и два специјална предмета. а све друге тек онда, пошто буде положио испит у четвртом разреду из читања, писања и рачуна. И други предмети смеју се предавати, али држава не даје на њих ништа. Ово вреди и за већ поменуту наставу из религије .