Prosvetni glasnik

Ш Ј ЕГЛЕД ШКОДСКИХ ЛИСТОВА

519

Суђење о времону некодико дана у наиред од Б. Већег-а. Овом књигом писац — једаи од најбољих данашњих метеоролога — показује, да нретсказивање времена у напред стоји на научном земљишту и да ће се још више развијати. Препоручује се. — Наставни планови од 1892. године и математичка настава у Пруској од професора Ми11ег-а. У овој расправи, која би могла имати други наслов, говори се у главном о Холцмилеровим књигама. Холцмилер је у својим вњигама заступао начело, да се Еуклид наиусти и да у Геометрији претходи проиедевтична настава. Милер му замера, да то у својим књигама еије извео, и осуђује му дело. Милер међутим иде у нападу сувише далеко. Упуства за борење, игре и гимнастпку ири народним и омладинским светковинама од Шмита. Кемени као референт честита Немачкој, што има одбор за народне светковине, а овоме на Шмитовом упуству. б) У ирегледу листова износи се у кратко садржина из шест књига разноврсне садржине. в) Нреглед школских арограма. У овој свесци приказати су програми из десет школа. У овима програмима има по један чланак. Од интереснијчх износимо ове: 1. У програму градачке реалке налази се чланак: Дневник француске наставе у првом и другом разреду од проф. "№"е1<;2еп1>ок-а. (Чланак је и засебно оштампан). Врло добар за наставнике франц. језика. — У програму српско-хрватске реалке иише професор Коломбатовић „о неким краљешњацима." Из државне реалке [Клагенфурту: Француска инвазија у 1809. год. — Из реалке у Бијелицу: Омов и други Кирхоров закон у средњешколској настави. IV. Свеска. Април 1897. На првом месту налази се некролог професору Колбеу, шеф-редактору овог листа. I. Расараве и чланци. Овде је свршетак чланка 0 олимписким играма. — Прилошци к синтакси „У1е1;огГап Еп§Нбћ"-а, од професора Е11ш§ег-а. Чланак има десет одељака. П. Школске вести. Феријални курс „АШапсе ЕгапдаЈве 1896." Овај курс намењен је странцима, који желе да се усаврше у француском језику и литератури и да упознаду уређеље Француске. У Јулу и Августу 1896. год. биле су две серије овог курса у Паризу. На њему је било 326 учасника (166 мушких и 160 женскиња). Међу овима било их је 137 из Немачке, 52 из Америке, 41 из Енглеске и 14 из Аустрије. Према спремп учасника поделили су курс на виши и нижи. — Наредба Министра просвете о наставничким библиотекама на средњим школама. Министарство наређује, да неколико гимназија у истој вароши, евентуално у истој покрајини или округу, склоие заједницу за набавку и измену стручних листова. Измене да буду у овим варошима сваких 14 дана, а у удаљенијим гимназијама у року од 3—4 недеље. Задруге су дужне да у школским програмима објављују каталоге књига, и то да не раде све задруге у исто време. Мађарски министар просвете издаје наредбу и статут о квалификацијама учитеља француског језика у гимназијама. Због тога, што је овај предмет ванредан, не тражи се у статутима бог зна каква спрема. Кандидат треба да је свршио гимназију. Испит је писмен и усмен. На. писменом испиту тражи се превод лакшег мађарског текста на француски. Рад траје пет часова. На усменом испиту тражи тачно

познавање граматике, превод с француског на мађарски и обрнуто, прегледно знање нове франц. литературе; познавање метода француске наставе и практична употреба француског језика. Министар у својој наредби исказује жељу, да свака виша гимназија пружи ученицима могућност, да науче француски. Статистика показује да на реалкама учи два пута више ученика латински него што уче у грмназијама француски. Енглески је учило само 28 ученика на 4 гимназије. Ш. Преглед књига, листова и арограма. а) Рецензије. Рецензија на школске и друге стручне књиге има свега 18. Од важнијих су ове : 1. Школско издање г.едагошких класика од Б. Тире1г-а. Изашле су две свеске. У ирвој је општа наука о васнитању, а у другој је, књига метода. Обе су препоручене. — Слике из историје педагогике од Ка1ш-е; препоручује се кандидатимг 1 учитељства. Проф. Ећпег: 300 немачких састава опште садржине. Препоручена. Историја француске литературе у ХУП веку од Ео8ће18зеи-а. Атлас за трговачке школе од Реисћег-а и другова, нарочито препоручен. — Рептилије и Амфибије у Аустро-Угарској и Босни иХерцеговини од "\Уегпег-а. Референг га тоило препоручује. Дрвеће и грмље у шуми од Нетре1-а и "\УПће1т-а, препоручен. Уџбеник за елементарну геометрију од Неипс1-а и ТгеиИет-а. П. део. Изврсна књига, нарочито за кандидате професорске а врло добра је и за учитеље и ђаке, што има доста пробраних примера. — Методика гимнастичке наставе од Еиказ-а; препоручена је. б.) У прегледу листова наилазимо на препоруку лпста: Јаћгћисћ Дез ћбћегеп ТЈп1;егпсћ1;8\уе8ет1з 111 Оз1;егге1сћ X година." — Баварски „2еП;зсћгШ 1иг Кеа1бсћи1теезеп" Ш. књига 4. и У. свеска са доста богатом садржином. в.) Саопштава се у кратко садржина чланака у осам програма. У програму гимназије у Ше<1-и има чланак о завођењу електричне светлости у физикалном кабинету исте школе. У програму гимназије у бппсћолу-и има чланак под насловом: „Покушај, да се ученицима експерименталним иутем демонстрира храњење биљака." Референт преиоручује овај покушај пажњи стручњака. В. ^ећгргоћеп ип(1 1ећгдап^е аиз (1ег РгахЈз с1ег бутпавГеп и. Кеа18сћи1еп за последњих 12 година од 1—48 свеске. Са 48. свеском (јула 1896 г.) навршио је овај иедагошки часопис своју 12. годину излажења. Задатак његов био је, да систематски дозиђује иедагошку науку; темељне расправе, које су у овом часопису излазиле, велики број (141.) сарадникб из Немачке и са стране, распрострањеност листа доказ су, да је овај часопис темељно, научно радио у истакнутом правцу. Разноврсно градиво, све нова и нова питања чекају, да се у овом часопису реше са гледишта васиитне наставе; он ради на развићу науке о васпитној настави и иа нрчмени ове науке у средњим школама. И ако би корисно било, да се у кратко прикажу важнији чланци, ипак је то немогуће због многих важних чланака; ја ћу се ограничити само на то, да изнесем натпис важниЈих чланака, како их је само уредништво груиисало.