Prosvetni glasnik

НАУЕА И НАСТАВА

565

За шуму В65 „ храст или дуб 264 „ орање 263 » шевино певање 167 Од 502 детета, која су ступида у школу у Плауену и околнни : сунчев издазак видело је 92, а издазак 114. У Анабергу чиааху испитивања од Ускрса 1880. до 1884. године и то заједно над 660 дечака и 652 девојчице, укупио над 1812 деце. Најстарија деца бејаху од 6 3 / 4 , а најмдађа од 5% год. II нађено је, да имађаху нредставу:

660 деч.

65'2 дев.

V ' 0

1.

0

зецу

126

81

16

2.

55

веверици • * •

99

69

13

3.

стаду оваца • •

235

198

33

4.

55

чворку • • • •

85

68

12

5.

55

гусцц

272

250

40

6.

55

кокоши • • • •

195

178

28

7.

55

кукавици • • •

69

88

12

8.

п

шеви

76

83

12

9.

;;

жаби

188

126

24

10.

»

риби

141

122

20

11.

55

пчеди

75

46

9

12.

55

деитиру • • • •

287

362

49

13.

55

пужу

210

201

31

14.

55

брези

33

10

3

15.

55

бору

145

148

22

16.

55

јавору (Асег Б.)

17

11

2

17.

55

трешњи, (дрвету)

83

138

17

18.

55

јабуци,

208

219

33

19.

55

десцн

78

42

9

20.

55

цвећу .... -

322

347

49

21.

55

боровници (УассЈ-

шиш И.) • • • •

158

193

27

22.

55

маховинп • • •

130

107

18

23.

55

печурци • • • •

113

165

21

24.

5?

нагомиланом не-

ску

58

37

7

25.

55

каменом мајдану

121

105

17

26.

55

рудокопу ....

41

33

6

27.

55

одујини • • V

363

424

59

28.

55

магди

186

246

33

29.

55

обдацима ■ • • •

126

293

42

30.

55

граду ....

307

315

47

31.

55

дуги

226

264

37

32.

5)

вечерњемрумениду 119

166

22

33.

55^

сунчевом задаску

82

77

12

34.

5)

месечевим Фазама

148

223

28

35.

55

звезданом небу -

343

466

62

36.

55

страном свету • •

4

1

1

37.

55

долини • •

51

59

8

38.

0

реци • •

150

157

23

39.

55

мосту •

282

258

41

40.

55

бари •

434

490

70

41.

55

дивади •

250

218

36

42.

55

њиви са

стрмним

житом •

183

111

22

43.

55

башти с

кромпи-

рима • •

345

358

54

44.

55

снежној иољани •

289

262

42

Но РШг веди (1889. г.), да не претерује, кад, на осиову искуства, каже, да се ни у многим немачким основ. шкодама у опште довољно очигдедно не предаје: за многе годишње испите. у њима, веди да важи горе означени мото: „Не надазиш — на њнма — ни трага од каквог духа, но све је ту дресура", и уџбеници у њима у место да су само „КереШопзћисМет", они су „МетопепћисМет" ; иа отуда ариродно следује да се код ученика много не аовеЛава број иравих, јасних иредстава ни кад сврше основну школу. Ја за то сиромаштво у представама и код ђака, који су свршиди основну шкоду, нећу наводити примере из шкода највећих европских варошп (Дондона, Иариза, Бердина и др.), нити пак из наших, пошто код нас о томе још ни је ни покушавано, него из једне осредње немачке вароши, из Магденбурга, из предграђа ЋШћећнв^асИ-а (види: „Сђег сИе КеЈогтћез^гећипдеп аи! с1ет 6ећЈе!е Лез паШг^еасМсћШсћеп Ш^егпсМз, тои 1)-г 0. 8сћтеј1, 81ии§аг<;, 1897".). Испитивано је 150 ђака од 12—14., који бејаху већ бдизу да оставе VI разр. в. осн. пшоде. Логична посдедица овога констатовавања ужасне сиротиње у правнм, јасним представама и код деце пред ступање и по иступању пз основне шкоде јесте та, да је дужност и учитеља и наставника, да своје ђаке што кише доводе у придике да могадну што више ствари и појава видети и промотрити. Деца су и сама радознада; њих Фрапира и сама ствар без објашњења, а камо ди кад јој се уз ствар посде о њој нешто и каже и протумачи. Ја у својим забедешкама (почетим тако 1886. г., у V. р. г.) имам у почетку просто забедежена само пека Факта: само то, да сам видео „ту и ту ствар", бидо је за мене онда довољно, тек доцније додази уз то и по која мисао. * * # Како силног утицаја има очигледност на човеков дух (и према томе од каквог је великог значаја она изрека Е. Канта : „Очигледност без појмовл је слепа, а појмови без очигледности су .празпи"),