Prosvetni glasnik

626

НАУКА И НАСТАВА

ди је изостанак учиаен у намери бежања од школе шш због других каких домаћих и неодољивих потреба иди бодести. Учитељ много може учинити и и саветом и пријатељским опоменама и код деце и њихових родитеља, те да деда мање изостају, а ово и јесте најбоље. Тек у сдучају очите упорностп и навадичнога бежања иди задржавања деце од шкоде додази потреба: да се употребе принудна средства. А ово ће бити, ако учитељ не оправда изостанке но достави дотичнога родитеља управитељу а овај шкодском одбору за казну. 4. Оцене. Свакога дана при предавању и обнављању учитељ пропитује све ученике и отуда зна какав му је који ученик из кога предмета. Ади сваки дан неће давати оцена. Но да би знао, на крају године како му је који ученпк напредовао, он даје свакога месеца оцене из свих предмета, и на крају године из њих изводи годишњи ресудтат. А пошто на годишњем испиту надзорник не стигне да испита све ученике из свих предмета и да им оцене, то овај годишњп ресудтат остане ученицима. и као оишти ресултат за ту годину. За то баш и треба да је што тачнији и правиднији.') Поред оцена давати оцене и из владапа. 5. Бележник рада. Некада је бидо прописано, да сваки учитељ сваке године мора записивати у једну књигу шта је из кога предмета прешао; и то му је сдужидо пред изаслаником као доказ, да је радио у шкоди и да је све по пропису свршио. Данас ово не вреди више и доиста је овако бедежење било прешдо више у Форму, без вредности, јер су многи на крају године у ту књигу преписивади програме. Ади има нечега и доброга у овоме бележењу, што је законодавац и имао на уму кад је ово био уредио, особито за младе учитеље и почетнике. Пре него што учитељ имадне сву наставну грађу у памети, уређену и распоређену према времену, потребно је, да је ставља на хартију, те да може увек видети кодико је према даноме времену прешао из којега предмета. У сдучају неуспеха може тражити узрока по овим забедешкама и у опширности наставне грађе и у брзању са којим је прелажена. У опште младоме учитељу на крају године школске овакав бележник јесте прави душевни врт, за шетњу и разматрање: шта је сејао и садио, а шта му је родило. Одатле ће Ј ) Неки учитељи не бележе оцене свакога месеца, него на крају године попуне све рубрике за све месеце. Отуда је у н>их сваки ученик у почетку године онакав исти какав је и на крају године. Никаке разлике преко године, па чак ни онда, кад је дете боловало. То ћете познати по једноме мастилу и једнаким цифрама. Ово је неправилност, као и она, где учитељи изостанке не бележе сваки дан него недељно или, ош горе, несечно.

извесно поцрпети драгоцене ноуке. Ко год, дакле, хоће да се учи и да напредује, он нека води овакав бележник макар само годину дана. 6. Бележник казна. Да би се видело на крају године кодико је пута које дете кажњено и какве су казне употребљаване, прописано је, да се казне бедеже у засебни списак, у који се забележи кад је и чиме који ученик кажњен. Ово је у неку руку и за учитеља добра устава, те да казне не употребљава олако и сваки час; а кад већ коју употреби, он треба и да је запише. Ово ће и на ученика утицати јаче. Наставници би и заборавпли кад су којега ученика казнили преко године и чиме, и на крају године не би имали јасан преглед о владању свакога ученика. За, то је добро да се води бележник ади се мора водити тачно. 7. Бележник важнијих догађаја и разних занимЛјИВОСТИ . Из бележника предавања и казна издваја се бележење онога што би ишло у школски летоиис, у историју или живот дотичне школе за ту годину, и оно што иде на штудију и иосматрапе ирироде дечије. Ово је више приватан бедежник учитељев. Ако би хтео, учитељ би и ово могао да одели и да оно што иде у живот школин бележн за себе, а оно што се тиче деце и њихове природе и живота то опет за себе. Овакве су белешке доцније драгоцени подаци за исторнју школе и места, а они други за познавање деце и њихове природе. Сваки дан имамо из живота дечијега толико занимљивих ствари да бисмо на крају само једне године имали читаву збирку, ако бисмо их све бедежнли. Ово је бисер, који многи газе, а не сећају се да га купе. А наша би земља била много имућнија кад би сваки од нас купио оно бдаго које гази.... 8. Чување ствари. Све ствари у учионици учитељ прима по нарочитоме списку („инвентару") и за њих одговара. За то он треба да пази и на ученике, да их не кваре, и на послужитеља, да их чува при чишћењу и прању учионице. Особито да пази на клупе, да ученици не режу, а послужитељи не разкдате вукући. Још мало више мора да обрати шшњу на мапе иди карте, те да би се одржаде чисте и цеде. За то ваља да уведе, да учеиици никако не показују прстима или штапом него само хартијом усукаиом у подуже вретено. Све што је шкодско, ваља да је чисто и у реду, и да служп деци као иример уредности и лепоте. Деца ваља да се навикавају, да ово не дирају, не кваре и не прљају. Учионица и ствари у њој, то је дице учитељево и ученичко. За то, оно ваља да је умивено. 9. Владање децом. Сав је овај спољни ред у у неку руку споредан, ако учитељ не успе, да створи