Prosvetni glasnik

244

вор о Програмима за основну наставу, па јс нослс краће дебатс већином гласова оддучно: да остаје нрн својој одлуцн, донесеној на нрошломе састаику, то јсст, да испред програма за сваки нредмет буде у кратко пзведен и цил> паставе дотичнога нредмета и да со из ноднесених нрограма

код свих нредмета нзостави све оно нгго се ие односи чисто на сам програм. Да овај посао нзврше, одрсђспи су: г.г. Јован Миодраговић, Мил. Влајнћ и Дим. Иутннковић, чланови Савета. Тиме је овај састанак закључен.

ШКОЛСКН ЛЕТОПИС

ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА ОСНОБНИХ ШКОЛА

III Извештај г. Ст. Фотића, тколског надзорника за округ нодрипски. Госаодину министру аросвсте и цркв. аослова У смислу члана 86. тач. н. закона о народним шволама, част ми јс поднети извештај о свомс раду, за месеце октобар, новембар и децембар нр. године. I. У дужност школског надзорника уведен сам 23. септембра, а дотле сам вршио дужност нроФесорску у шабачкој гимназијн. Ну како мн г. начелник није могао одмах одредпти одељење за моју канцеларију, ја сам тек 1. октобра почео Фунгсцпонисати као школски надзорник. У првој половини месеца октобра занимао сам се поглавито административним пословима, и трудио сам се, да се упознам са свима најважнијим школским уредбама, као и да сазнам и утврдим своју надлежност, како нрема општинској властп, тако н према свима државним властима, са којима сгојим у вези због школских послова. Организовати канцеларију и одредити правац раду, то. је заиста тежак иосао, а нарочито кад се узме у обзир, да је звање школског надзорника нова установа, и да је закон о народним школама, нова школска реФорма, коју треба успешно оживотворавати. С једне стране стоја школски надзорник као нов у својој дуашости, а с друге наставници необавештени о повом школском закону, те занста у таквој ситуацији лако се може у погрешке пасти. Свакојако да би се мање грешило, да су унутства школским надзорницима одмах издата, и да им је прецизиран делокруг рада. Од како сам уведен у дужност школ. надзорника, трудио сам се и трудим се, да се даде добар правац настави, да наставнике упутим на прави наставпички нозцв, и да и.м иоред улого васпита-

чке ставим у дужиост, да потпомажу све што може послужити на корист п прогрес оној околинн у којој жнве, јер од тога индиректно зависи п панредак нашега народа. Ја налазим, да школски надзорник није само коректива за наставу и наставнике, већ да је у својој околини будс иокретач сваког културног прогреса стојећн, иреко школе, у везн са општииом н многим Факторима државним, који су позвани да раде на прогресу народном п државном. Да овој дужности одговори школски иадзорник, потребно је н доста труда и доста времена. А кад се овако буде радило, народ ће са пзвесним иоштовањем сматрати чин школског надзорника н озбнљно ће школу и нросвету заволетн. Ако ми школски надзорници у првој годинн својега рада не будемо у свему усиели, ио треба нас оштро прекоревати, већ нас треба уиутити на бољи пут, а довољно ће битн ако се успе, да се у свему одреди добар правац, на ће временом, бити заиста користп колико од новог школског закона толнко и од рада школског надзорника. II. Од половине месеца октобра иа до 19. децембра закључно, прегледао сам рад 54 иаставника-це и присуствовао збору учитељског удружења, којије држан 22. новембра у јадр. Љешници. У томе времену било је и прекида у вршењу ревизије — прегледа школе и то због административних иослова, и због рђавог времена. Признати морам, да је требало више школа ирегледати, али то није било могуће, јер би ми сав административнн рад стао, што нисам никако смео допустити. Прегледу школа доста је сметало и то, што распоред учитеља у повереном ми округу нпје бно деФинитивно довршен до краја месеца октобра, а неки су наставници стизали на дужност и у новембру. » За све то време требало је живо настати, да се. нопуне наставцпчка места у оним школама, које