Prosvetni glasnik
58
ПГОСВЕТВН ГЛАСННК
напрезања, што се је у предавањпма морадо брзати више но обично, те да бп се за 6 месеца довршнди предмети који се у редовннм ирилнкама довршују за девет месеца. Наизменични рад умнн у учионици и телесни у врту и радионици много је допрпносио освежаваау ученичком, тедесном и можданом од чега је зависпла и издржљивост воље у умном раду и душевна нријемчивост. Биће од интереса да се на овом месту саопшти, да мерење тежнне тела у ученика даје врдо интересантне податке у овом погдеду. Тако од 6. децембра 1898. год., кад су ученици измерени први пут, па до 3. марта 1899. г., кад су измеренп ио други пут, њих 21 отежали еу 42,590 кгр., међу којима су некп отежадл по 2, 2,500, 3, 3,600 н 4,500 кгр., а у то време би.го је баш највише рада у шкожжом врту. Напротив мерење од 7 јуна, пред испит, показује скоро у свих знатан мањак у тежинп, а тада је баш мање рађено у врту, а у мају ни мадо. За време испита пак од 7. до 26. јуна о. г., када нису у врту радиди ученици никако, опадн су у тежини њнх 20 за 31,460 кгр., међу којима су неки опалн за 1, 2 и 3 кгр., а један за 4,380 кгр. Из овога се јасно види како сам умни рад, особито кад је интензиван, рђаво утиче на тедо, а кад се телесни рад иридода умном, како утиче повољно на телесно нахођење. На овом месту морам напоменути да су ђаци показивали како за науке тако и за све вештине велику вољу и да није било скоро ниједног случаја, какви су небројени у средњим школама, да неки ђак багателнше коју вештнну и да неће да јој се с вољом посвети. И овде се показао општи напредак у успеху (I тромесечја општи резултат од свих вештина у свих ученика 3,66, у II тромесечју 3,90, а на испиту 4,04). 5. Ла васиитну страну ученичку обраћена је ове године највећа нажња, једно стога што је то и ипаче врло важан саставни део цедокупног њиног образовања у овој школи, а друго п стога да би доцнцје ови нрви ученици благотворно утицали на мдађе другове своје, те, тако рећи, помагалн наставницима у васпитавању. Цедокупни овај многострукн посао вршен је бдагошћу и разложношћу, а строгост и наморавање биди су веома ретки. Ђацц су биди у опште посдушнн и ириступачнн раздознма и саветима, а били су н од природе ннтомн. Изузетак од тога чпиили су у почетку њих двојица иди тројица, којн су биди код куће наиуштени стога, што су им оцевп помрди, а мајке нису биде у стању вдадати већ одрасдим дечацима. Ну у току године и ови су се тако поправили, да су се, може се рећи, преобразпди, пзузнмајућп једнога који је још задржао много од пређашње, очевидно урођене, натмурености и осорљивости, . ади који је такође био на крају године знатно бољи но у почетку. Норед бдагог н раздожног упућивања од стране свих наставпика, у обдагорођавању душевном нграо је п веома важну удогу н стадан дружеван међусобни живот а нод окриљем неирестаног надзора васпитачева и унравитељева, којн су н дању и ноћу у заводу. Казне веће н озбиљније није бпдо нп једне у току цеде годпне. Вдадање ученнчко, у заводу и ван њега, бидо је у сваком погдеду за нохвалу; те је на крају годнне проФесорски савет оценио вдадање свих ученика као примерно, изузимајући двојице, чије је вдадање оцењено као врдо добро и ако нису бидн ни један пут кажњени.