Prosvetni glasnik

330

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНПК

ствима за очитовање иојма о иокрету (о кретан>з г , рољању, махању, летењу, скакању, бадању), мора се уиотребити тежа кугла и посде ове ваљак, као посредник између кугле и коцке. Тада се прелази од цедог ваљка који представља једнину, ка ваљку, који, подељеп у многпм правцима, представља множину, те ч&ко растављањем цедине на њене многе де.10ве, и сиајањем делова у једну целину задовољава се нагон стварама у деце. Подазећп од тела (кугла, ваљак, коцка), долази се до иовршина (таблпце), а од ових до линија (прутићи, прстеновп, конци), и најзад до тачака (ишивање). После овога добивају приправнице потребна упутства, ктко ће опет иостуино помоћу лепљења и моделисања да се врате к стварању тела и то илетепем п у даљем току укрштањем, као и радовима с разним бобом (помоћу жице остварене су лниије, а помоћу боба остварене су тачке), и онда набирањем, које се изводи равно и иластички. Ади с овим и другим радовима уједно су покренуте на рад н разне душевне моћи, и помоћу истих добивена су три главна обллка, и то: 1., облици сазнања , тако звани стога, што почивају на математпчкој основи и што се схватају разумом (троугао, квадрат, правоугао, параделограм, призма, угао и т. д.); 2., облици из живота, који се састоје у подражавању извесних природних и вештачких предмета, п који су нарочито одређени, да задовољавају вољу човечју (сто, столица, кућа, капија, мост п т. д.). 3., естетични облици, т. ј. такве творевине маштине, које се нарочито одликују скдадношћу размера п с тога прво одговарају оееИању (кругови, звезде и др.). И чудновато је и невероватно, како овим путем дете учи посматратп, представљати и примењивати оне математичке истпне, које су основа целокупној природи. Невероватно је, како се дете, да говоримо с 1)г. К. 8сћтк11-от, .вежбау схватању простора и времена н изоштрава своја чула и талеиат за стварање и ред, моћ замишљања, упоређивања и закључивања", нарочито кад се обзиремо на особености васпитаникове, а то се не само жели, но је и безусловно потребно. (НАСТАВИЋЕ СЕ)

ЗЕМЈБОРАДНИЧКА ЗАДРУГА И ЊЕН УТИЦАЈ НА ОМЛАДИНУ

(СВРШЕТАК) Правила Земљорадничке Задруге предвидела су и оснивање кошева за улагање хране. Чланови су с јесени доносили по 200—300 кгр. кукуруза н улагали су да им се нађе с пролећа, кад се за 100 кгр. кукуруза даје и по 150 кгр. ишенице!