Prosvetni glasnik

218

ПРОСВЕТНП ГЛАСНЛК

Живот у колежу јо у нсто време и спрема за друштвенн жпвот. Ђацн овде не нроводе повучен живот, у коме женскпње нема никаква прнступа; нанротнв, онп се навикавају на често опхођеље са женама и девојкама, на развијање осећање поште и уважења ирема њима. Фраццускн ђацп, не додазећи у чешћи доднр са асенскињем, увек су збуњепп п иеспретни, кад со пађу у другатву какве иладе девојке. Опи тада пе знају ни шта раде ни како говоре. Обичпо у таком случају избегавају друштво, нлашљивн су и дивљи. Ђаци пак пз колежа оксфордског често примају у својпм становима походе својпх родитеља, сестара, сродинца и њихових другарица. Млада девојка, улазећи под старпнске сводове колешких сала, уноси у њих цвот. појезије и мирис нежности. Ради ње ђачке се собе украшавају, уређују, чнне примамљнвима. На прозорима се виде лонци са цвећем н биљкама, а у соби на столу је самовар за чај с прибором. Женскиње, које је у посети, не снебива се, да и само помогне у спремању својим саветом, да сво.јпм деликатним ручицама псправи какав јастук или поправн завесу на прозору. Захваљујући жеиском утицају отклања се суровост, која обично избија у искључиво мушком друштву. Односи и иознанства, која се на тај начин заснивају међу младим људима и девојкама за време Ферија, негују се п даље у току годнпе; излетп и проходње на колима илн чамцима прнређују се често. Често се дешава, да ее из овог дружења, које је зачето у колежу, породи осећање симпатије и међусобне наклоности, да се закључују веридбе на дуже рокове, и да задата реч, која се часно и скрунулозно одржава, одврати ђака од многнх рђавпх навнка. Напослетку, живот колешки је и школа за друштвени живот. У колежу се ђак учи својим грађаиским дужиостима. Ту он сазнаје, да је сваки народ у току свога даганог развпјања кроз векове, сампм утицајем времепа, створно себи извесне везе с прошлогаћу п да треба да води рачуна о тој прошлости. Ова солидарност — веза — садагањих нарагатаја с нрошлпм покољењима — ннгде се боље пе схвата и не поштује него у англосаксонским земљама. Само тако су народи ових земаља, који су чувени са својега духа и иницпјативе, у псто време и изредни чувари традиције. Нема подеснијег места од ииглеских колежа за изазивање н истицање моћп традиццја. У њима све, почев од старпх готских кула, од статута на латинском, од обреда свечаности, па до одела, говори о давнашњој старинн. Ђаци изучавају енглеску конституцију и овековечена правила нолитике, упознавајући се са нсторнјом, с биограФијама зиаменитих људи и с чувеним делима о нолитици и политичкој економији. Ту онп уче, да су голе теорнје опаспа ствар, даје политика искључиво земљнште нрактике, да се промене морају вршити иоступно иобазрнво; овде им се даје могућност, да упознаду прпнцппе, па којнма се заснива стабилност епглеске владе и државе.