Prosvetni glasnik

НАУВА И НАСТАВА

295

Дедукција. Све тице могу летети; дакле и ној може да лети. — Сви људи имају беду кожу; црнац је човек, дакде, и црнац има белу кожу. Индуктившш закључцпма: „све тице могу летети", „свн људи нмају белу кожу" мислимо као да смо задобили опште истине. На овим оиштим поставкама се ослањамо и при расућивању о иојединим случајевима. Такво закључивање од општега ка посебноме назива се дедуктивно закључпвање. Дедуктивни закључци у горњнм примерима нас доводе до сазнања, да су општи расутци, које смо образовали били индуктивним путем, погрешни. Завључак (сопс1и81о) се ослања на један општи расудак (горњи став, тајог) п један посебни расудак (доњи став, ттог). Оба ова расутка, из којих се изводи закључак као нов рисудак, зову се премисе. Облик закључка: Све животиње потребују хране (горњи став, тајог). Паук је животиња (доњп став, ттог). Паук потребује хране (закључак сопсћшо). Између горњег става и закључка могу се још многп расуци уметнутп; тиме добијамо верижни закључак, н. пр. Ко себи свашта допушта, прима нешто, што није за њега. Ко прима, што није за њега, гради дугове. Ко дугове прави, пада у руке зеленаша. Ко падне у руке зеленаша, губи своју самосталност. Ако нећеш, дакле, да жртвујеш своју самосталност, то не чини уживања. Понављаље и прилена. Када се расудак зове закључак? На што се може засноватн закључак ? Прнмере! Зашто деца закључују често површно ? Прпмере! Када се говорн о нндуктнвннм закључдима ? Ко закључује у таввнм случајевима непромишњено н незрело? Шта је предрасуда? Ко је лако склон на предрасуде? Шта је дедуктивни закључак? Покажп разлику пзмеђу индуктивног и дедуктивног закључка! Кад је дедуктиван закључак погрешан? Какви су ови закључди: мпш је глодар; све тице носе јаја; све биљке имају плодове; кит је сисар; јова је воћка; човек је разумно бнће? Који су од ових закључака нсистинитн и у чему се скрпва погрешка? Како учнтељ доводп своје ученике до закључка: 2 X 5 = 10? Какве закључке мора ученик да ствара при рашчлањавању какве реченице ? Ученпцп су учнлп облнк површнне, производе н израде свога завичаја; како може учнтељ тнме да се користи при описивању другог округа ? 25. Логички појмови Искуствени појмови. Дете мисли на нешто при изговору речи: постеља, пећ, сто, кућа, летети, ићи, високо, дуго, мало. Оно нма општих представа о именованим стварима, радњама п особинама; оно је видело и како лете тице п пнсекти, видело је како иду људи и животиње; оно познаје многе ствари, које су високе, дуге, мале. Како по-