Prosvetni glasnik
ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК
вароши с једне стране, а с друге стране опет нриватна друпггва да ируко омладиии прилике, да науче један или више страпих јаипка. Друштво „И^а 8ос1е(;е роиг 1а Ргора§а11оп (1е8 1Јап^иез е1гапцегез еп Ггапсе" јесте једно од оних друштава, које већ неколпао година испуњава консеквентно и с усиехом поменути задатак. Оно друштво има цпљ, важан с гледпшта пољоиривредног. јер представља предузеће важно ио народно н социјално васпитање. Друштво, које је основао директор Ваи1ег 1891 године уз припомоћ двају адгедез пе V ЈЈтоегзИе, Сћ. ЗсћгсеНеег- а и I« (^иезпегге- а, броји данас 3600 чланова, који ирппадају научиим, учитељским, трговачким и војним круговима. Опо прима субвенвенцију од мннпстарства просвете и трговине, а морално и новчано потпотномажу га наришка оиштина, СопзеИ депегаЛ пе 1а 8егпе, благајне многнх иаришких квартова, трговачка комора, 8упсИса1 депега1 с1и Соттегсе е1 с1е I' Јп(1иа1гге. Друштво се састојп из добротвора, оснииача, прпложипка п редовиих чланова. Ови носледњн чланови нолажу од Гедном најмање 00 франака пли годишн.е по 6 франака. Циљ друшгва. С обзнром на нотребу, да се с једне стране пољопрнвредна снага француска одржи п проншри, с друге етрано опет с обзирол на натриотску дужност, да се што вшпе допринесе одбрани војннчких нитереса Француске, посгавља се друштво циљ: да наетаву ирактичне уаотрсбе страних језжа што јаче уздигне, јер је знање страних језика најбоље средство за размену и распитивање. Друштво нотЦомаже и вештину говора међу одраслима у њиховом сопственом пнтересу јер им даје средство у руку, које ће иовиснти и ојачатп њихов рад у разним службама. Сем тога, с обзиром на морално васнитање, тежи друштво да забави омладину што дуже прн учењу језика
и да је одвраћа од других неподесних и нездравих забава. Пошто је практично школовање тегобно, и пошго се задобивено знање језика може одржати само непрекидним вежбањем, то друштво забавља и интересује иосленост омладнне. Средства за ностигнуће истакпутог циља јесу: 1. Настава , 2. Забава, 3. Узајамност. 1. Пастава. Уверено о важности метода, побринуло се је друштво одмах у почетку, да створи ваљано наставничко особље. Овоме циљу служе: 1, Предавања о поетупку при предавању нових језика; 2. Расиисивање награда за питања о дидактици нових језика; 3. Месечни састанци учитеља, на којима се расправља теорнјско и дидактично учење нових језика у Француској н у иностранству; 4. Отварање курсева за конзервици]у за децу од 8 — 14 год., у којима ће се опробати препорученп методп; 5. наиионални и интернационални конгреси. Уче се тринајест језика: немачки, енглескн, арапски, шиански, холандски, талијанскп, јапански, португалски,. румунски, руски и скандинавски и то у курсевима, часбвнма конверзације, и иредавањима, затнм коресподенцнјом, читањем у библиотеци и најзад путним стипендијама у иностранство. (До сада је послало друштво 95 стипендиста у Немачку, Енглеску, Шпанију и у Швајцарску). Курсеви се деле на: елсментарне курсеве за децу од 8—14 годнна; Елементарне и средне ■курсеве за одрасле оба пола ; Више курсеве за спремање кандидата за наставнике ; Више трговачке курсеве; Немачке курсевс за слушаоцо универзптета, за пзучавање медпцннске и цравне терминологије; Вежбања у конверзацнји на којима се слушаоци навпкавају на разумевање брзог нредавања и течног говора; Предавања на 6 језика о литерарним и нсторнјским предметима, која држе професорн и предавања днлетаната о иску-