Prosvetni glasnik

Б Е Л

Е Ш К Е

85 3

школама, учитељским семинарима и заводима, који њима одговарају. * Немачки учитељски семинари. — По своме домаћем реду и надзору, немачки учитељски семинари личе "потиуно на манастире, као што се то јасно види из овог сезшнарног ирописа н наређења: „Само прописне књиге могу се куповати ц то код школског књижара. Осим тих књига, допуштено је купити само оне књиге, које одобри управник и ирепоручи стручни наставник. Књиге, које нису неиосредно препоручене, могу се набавити само ио дозводи управниковој, који се лретходно уверава о вредности књиге. Књнжарн не смеју питомдпма продавати књиге, докле им ови не иокажу писмену дозволу своје иросветне власти." Но на неким семинарима та се дензура распростире и на поклоњене књиге. У кога се нађе недозвољена књига, ова се одузима, а питомац подвргава казни. * Добротворна друштва у Швајцарској. — Виљем Нндерман издао је у пме швајцарског добротворног друштва читаву књигу о заводима у Швајцарској, у којима се васпитавају и находе снромашна и напуштена деца. Таких друштава, која се старају за сиромашну децу, има у Швајцарској 129, за децу напуштену — 28, завода за поправку 33, радничких колонија 23, завода за лечење пијанства 9, завода за служавке 44, завода за морално посрнуле девојке 16, завода за умно неразвијену децу 13, за децу шкрофулозну 1, еиилеитичну 4, слепу и глувонему 30, болница 210, станица за реконвалесценте, саниторије, купатила за сиромашне, морских купатила за сиромашне — 69, завода за умоболне 39, азила за старе и немоћне 81, феријалних колонија и завода за лечење млеком 22. и т. д. *

Модерне школске грађевине. До сада је постојао обичај, да се поднжу школске грађевнпе што веће и обилније, са многобројним одељењима,. у која се може сместити безброј шкоске деце. Но са здравственог гледишта тај је начин иеподесан. Да ваведемо само један разлог. Између толиког броја деце, наћи ће се врло често по неко које иаги од заразне болести. Додир деце и наставника не може се лако огранпчити, па макар зазидали ходнике код сваке учионице, и на тај начин у огромној школској грађевини биће свагда извор за разноврсне заразне болести. У новије добау Нсмачкој почињу градитишколе на начин модерних болница система павиљона. У Лудвигсхофену имају већ подигнуту такпу школу са 32 учнонице. У Лихтерфелду подижу сада исту таку школу, која ће имати пгеот павиљона са 24 учионице. Те школе имају ведики ограђен иростор ; између поједлних павпљона налазе се вртови, а у Лихтерфелдској је школи подигнута велнчанствена просторија за телесна вежбања, у којој се прнређују још и велике школске свечаности. Таке школске грађевине личе на мали комплекс раскошних летњиковаца с довољном кол1гшном ваздуха, светлости и зеленила. И, што је још најважније, грађење таке школе није ништа скупље од школа, какве се обично граде, изузимајући само земљиште, које је веће од обпчнога. * Појачан надзор над учитељима у јужној Штирској. — Црквене власти у јужној Штирској отцустили су наредбу својим иотчињеним органима, да добро мотре на крстање учитеља у школи и ван школе, па да о томе марљиво шаљу извепггаје врховаој школској удрави. Тај се надзор нарочито тиче политпчког мишљења учитеља, његовога јавног рада, дружења и т. д. Из тога се јасно може видетп, како ће у таким приликама дејствовати бедни пггирскн учитељи и како ће