Prosvetni glasnik

246

ПРОСВЕТНИ Г.1АСНИК

Свуда где је средња настава у пеку руку аутономна, њенн су се односи са основном и вишом наставом извитоиернди. Она не може да се одупре искушењу, да доврши васпитаље ко.је даје, и тада се пача у више васпитање на своме врху, као што се меша у основну наставу у своме ночетку. Ади је улалу 1.110 наронито нагл.ашавати. Сто пута је бил.о казано : историски и логички средва настава (т. ј. настава коју добијају деца од 11—18 године) само је спрема за универзитет. Само дакле за оне који не иду на универзитет после испита зрелости, ова настава може представљати свршетак, као што и основна школа представља свршетак за оне, који су око једанаесте године приморани окодностима живота да прекину духовну кудтуру. П Намера оснивадаца кдасичног васпитања. Хуланизам. Шта је цшб средњој настави? — Главни облик ове наставе — кдасичне студије иди грчко-датинскн — који .је како тако истрајао од XVI века до наших дана, још и сада носи на себи у толикој мери знаке свога постања, те да бисмо га разумеди, треба се вратити у прошдост. Мене скоро четири столетне нису сасвим извитопериде намере оснивача, људи Ренесанса, РеФорме н Анти-РеФорме. Први иедагози Ренесанеа, чији је учитељ био Еразмо, објавиди су циљ учења „знање" и „врдина": заргеИат ас угНиЛет тет еззе зШАГогит. У језику хуманиста, ,знање" значи духовну кудтуру; „врдина" то је известан опдемењеи и угдађен начин живдења, осећања, изражавања и делања. Ова угдађеност и знање добијају се у исто доба помоћу студије старих, грчких и датинских, писаца, чија су дела неисцрпан мајдан мудрих, изрека, истина, узвишених мисди и срећних израза. Тако се образује у исто доба дух, срце и укус. У Ле гаИопе зШсШ штампаној у 1512 и другим дедима Еразмовим, ова је теорија потпуно развијена. Идеад ове теорије дичи јако на идеад ретора, којпдржаху шкоде „речитости" у носдедњим годинама римске империје, а даљом анадизом овај идеад везан је давном традицијом за грчке софисте. Такође ова традиција не беше се иикако нотиуно угасида. За време средњег века мали учитељи Француски и итадијански сачуваше је као какво наслеђе у шкодама XII и универзитетима XIII века иод именом Агз сЦсМтгпгз. Покрет који нотече од Еразма и његових ученика само је дакле „обнова" старе реторике јужних земаља. Хуманисте основаше систем кдасичних студија, да бн њиме замениди скодастичко учење које оиадаше, нре него што пдану борба за РеФормацију цркве. Ади партизани реФорме и њени Противници усвојише овај систем и употребпше га на сдужбу својих доктрина. Тиме овај систем наставе беше дубоко измењен.'