Prosvetni glasnik

2^6

-остављамо. Они се пре тичу родитеља или насгавника у интернатима, него учигеља у дневним школама. Мисдим да сам доста казао гата би нам могло показати да је дете одиста животиња. Шта више, млада животиња, која треба да расте. Кад год се радом истроши више него што тело може да надокнади, рашћење се спречава. Одржати лпкодски рад у нотребним гранидама јесте дужност, која тражи знатну количину знања нз Фнзиологаје и брижљивости у изучавању онога што је поједином детету својствено. Ако бих хтео да завршим каквим закључком, тај би био отприлике овај: да би ваљало да образовање учитеља обухвати темељито учење Факата из људске Физиологије и потребну количину вежбања у том што се данас зове ексиериментална физиологија; да би школски одбори ваљало да набаве веште лекаре да надгледају, руководе и упућују учитеље у свим питањима, која сам ја овде расправљао. Многи увиђавни унравници школа и овде у Енглеској и други то већ чнне. А кад се нагомила знање помоћу истраживања, која се сад брижљиво чине у образованијим земљама у целом свету, можемо се надати: да на брзо видимо како се таква реФорма распростире на сваку школу у нашој домовини. Превео Ч.

ЗНАЧАЈ ЂАЧКИХ КЊИЖНИДА И ПРИМЕНА МХОВА ЗА РЕШЕЊЕ ВАСПИТНОГ II НАСТАВНОГ НИТАЊА У ОСНОВНОЈ ШКОДИ иишЕ К. Епштајн учитељ

Мото: »Сам живот не чини човека савршеним; томе треба додати и читање најбољих нисада*. Лесинг. Говори се често о старом добром времену; то бива више пута с нравом. Како лепо беше, кад су деца седећи око ватре слушала од оца с одушевљењем приче о смеаим народним јунацима и њиховим делима! Како су светлиле очи детиње, слушајући разне басне и гатке од старе мајке, која угодно сеђаше у наслоњачи. Ове приче из милих уста слушала су деца по више пута, док су била у стању, да помогну приповедачу, кад би овај где застао; напослетку су деца могла испричати сама оно што су чула, што је за њихово душевно развиће имало велики значај не обзирући се на то, што су тиме били везани јаким везама љубави и пијетета за оца и мајку, за стару мајку и тетку, и што су им најмилије и најсветије успомене из детињства биле везане баш за ове гатке и приповетке.