Prosvetni glasnik

КОВЧЕЖИЋ

285

Постарајмо се да то заборавимо, ако можемо. Не узмогнемо лп, онда поновимо Киплингову строфу из посдедње каиге: , Г>о;ке, ти помози свим учитељима!" Али, можете ви запитати: на што нам да знамо и посматрамо те нервне знаке? Ево зашто : међу стотином деде за коју ми држимо да нису кретени за школовање, биће бар двојица, који нису кадри да се користе обичним школским радом; а те ми ваља да пронађемо. За такве ваља особитих разреда или школа. У Лондону има неколико таквих школа, и добивен је нарочити закон од Парламента да се помажу школе за такве ученике, исто тако као и за слепе и глухе. Глезго (61а8§'0\у) има тако исто један разред за такву децу са нарочитим специјалистом учитељем и по поднетим ресултатима види се: како је благотворна таква уредба, Ми међу нашом децом можемо наићи већи проценат таквих, којима треба засебне помоћи. Бићемо у стаљу да порадимо заједно са њиховим родитељима и лекарима: да се учини пгго се може нише са тим изузетним ириродама и у школи на дому. Последњи физички услов од којега зависи школски рад јесте умор. Сви наставници знају како умор онемогућава пажњу. С тога је потребно да знамо знаке умора, кад се стану појављивати. Даље нам ваља знати код којих послова најпре наступа умор, или који радови трошо највише нервне снаге, те да према том удесе своје раснореде часова. Прс кратког времена овом се поклонила велика брига п учињени су многи оштроумни опити са умором. На овом су питању радили разборити учитељи заједно са способним Физиолозима; али и ако имају да нам саопште много новога, опет њихов рад ннје ни из далека довршен. Ако случајно ко год од вас није био у стању пратити редовно литературу својега занимања, он ће се запрепастити кад чује : шта највишезаморава у школи. Не замерева математичко умовање, него Физичка вецбања и гимнастика. То може изгледати чудновато, кад вам речем: да јс то прави нервни умор, ко.ји ми сматрамо за мишнЛни умор. Не противи се раду при умору мишић, него нерв иокретач, док се не одмори. Свако нак исказивање мисли, гласом или пером, тражи мишићно нанрезање и с тога троши нервно ткање. II самим мишљењем троши се нервна материја. Што всћн губитак отуда и умор већи. Отуда морамо подвргнути испитивању оно наше старинско убеђење: да је мишићно кретање најбољи одмор после лекцпја нли спреме пред саме лекццје. А можемо лако да замотримо да они, који много уче и много гимнастишу, као што то неки ученици чине, просто иали свећу с обе стране. Неки од наших журналиста, који су у највећем посду, тврде: да њих дан лешкарења у кревету јаче освежи, него излет у поље. Здрав разум може лако убедити којега од вас да се угледате на њих. У ово неколико напомена покушао сам аналисање неколиких услова физичких који имају утицаја на васпитање дечје. Има услова који као и ови утичу више мање на њихово здравље и рашћење, али их ми за сад