Prosvetni glasnik

НАУКа И НАСТАВЛ

225

добро уређених путова. Речна је мрежа још проширена добрим каналима који не само што сдуже за мањи саобраћај унутрашњости са главним дентрима трговачким, него у исто време омогућују тако радионадан систем наводњавања да се Холанђани никад не идаше ни иоплава ни суше. У вечитој борби са водом, они су успели однети победу и најопаснијега свога непријатеља направити покорним оруђем својих нотреба. Зато је баш Холандија највише на гласу са развијене земљорадње, а нарочито сточарства, чији производи чине главни део њезинога извоза и ирема томе гдавни део њезина благостања. Нпгде се није тако депо показадо, шта могу постићи у борби с природом људска умешност и нрегнуће, као у маленој Холандији, која се може с правом сматрати као једна од најуређенијих земаља у Европи. У непрекидној борби с природом, а у току историјскога процеса коме смо показали гдавне линије, развио се и карактер Ходанђана. „Ови људи — тако је о њима ових дана нисао један Француз — воде бдагостање, а нарочито добар сто. Ма да, је Бернарден од Сен-Пијера тврдио, да смо ми на земљи само зато да вршимо што нам приписује врдина, они мисде да ми збиља имамо и право подавати се овда онда и забавама, а нарочито у своме доМу, крај спуштених завеса, и на начин који никога не вређа. Код њих је раскош без претераности, а сиротиња мање тешка него ди игде на другоме месту. Овај народ највише цени оно што је стекао еа највише муке: своју земљу, своју слободу и своју веру. Што се тиче осталога, ту је доста попустљив и придагодљив. Одликујући се штедљивошћу и организаторском. способношћу то је, тако изгдеда, једини народ који је како треба решио колонијалну проблему. Јава је колонија која може посдужити као узор са којега хоћете гдедишта. У погдеду морала Холанђанин је деликатан, трезвен и резервисан, али што га највише одликује то је побожност, одсуство охолости и скромност; због тога је простодушан, отворен и искрен у понашању према другима." Навдаш се задржасмо оводико на историји и данашњем стању Холандије да покажемо, не само да су засдужене еимпатије које данас ужива у целом свету, него и да се на њу имају рашта угдедати нарочито мади народи. Кад се хоће да обедежи значај основне школе у животу једнога народа, ушдо је у обичај позивати се на тврђење да је „немачки учитељ победио на Седану", указујући тиме у исто доба, да се на Немачку ваља угледати, кад се хоће да унаиређује народно образовање. Ио ономе што смо читали и сами видели носећујући основне школе у Хагу, нама се чини да бисмо имали много више разлога, и у овоме, као и у многом чему другом, угдедати се на Ходанђане, народ који је бројно готово исто толико јак као и наш, ади који је, и ако издожен многим недаћама, умео да створи у својој земљи такве погодбе за сваковрстан културни напредак да њима надмаша много јаче и старије од себе народе. Као и у свима осталим гранама, Холандија је и у просвети,