Prosvetni glasnik

в е л б ш к е

917

метода даје детету највеће задовољство, задовољство од свршеног рада, то ће рећп оно ужива да дела са укусом, и кад је свесно да добро ради, што иредставља најбољи натан да дете употребп своје наклоностп и у дсто време да се што боље прилагоди дестинацијп свога живота. * Учитељи ц агрпкултурна наетава у Француској — 1892 год. број кандидата, који су се занимали агрикултуром, био је 240, 1896 год. 371 у 1900 г. ,поднгао се број на 460. Дакле има извесног наиретка, којп и ако није велики ипак посведочава да се не остаје на једном месту. У последње време опажа се да међу конкурентима Фигуршиу и десетак учптељица. Овај је Факат од важности: упознатн сеоске девојке на озбиљан начин са агриколним стварима, нарочито са онима, које ншма припадају п које суим својствене: домазлук, гајење зелени, цвећа и кориених медицинских биљака, очувавање и употреба плодова, гајење п брига око живине и т. д. Ов'о представља врло велику корист за будуће домаћице које треба да буду упућене још зарана како се држи сеоска кућа. Прпликом раздавања последњих награда комисија је констатовала не само многобројнија предузећа, већ ида су покушаји дали боље резултате. Сви су сложни у томе да су врло велике услуге учињене агрикултури овом наставом. Скоро без изузетка опажа се код свију марљивост, код многих велико нриљежање да распростру савршеније начине обделавања, оштроумност и истрајност како би њнхове поуке учинилп што корисннјима. Акција је њихова разнострука. Кад се ово каже не треба мислити о часовима и школским вежбањима, у којима они примењују званични програм. Теорнска средства свугде личе једна на друга. Али лична нницијатнва учнтеља, којом допуњава ову наставу, многострука је. Један Факат, којн је добијен консултирањем, сведочи да су учитељи уверени како агриколна настава треба да почива не само на солидној бази познавања научнпх прннципа, него да она мора бити битно експериментална, тако да је без тог услова ништавна или има беззначајну вредност. С тога да бн боље утврдили стечено знање код својих ђака, они износе примену и практпчне демонстрације. Ово обнчно чнне или у школској башти или у пољу, које је-од стране департмана или општине стављено њима на расположење. По некн учитељи на свој трошак узимају под закуп потребан терен. Корнсти, добивене на овај начин, необично су велике: са неколнко саксија цвећа учитељ објасни појаву клијања, оилођпвања, дејство одабирања доброг семена, важност тога да семе не треба покрити сувпше дебелпм слојем земље, корисност преораваља, како бн се земља проветрила и олакшала респирација биљних коренова итд. Са истим објектима и са неколико цеви, објашњава улогу азота у развитку биљака и ношто амонијак, који се добија из ђубрета, садржава у себи азота, то он изводи, како се ваља постарати за то ђубре, објашњава корисност рупа начињених за прекомерно ђубре итд. Разнолике корнсти су везане од познавања хемиског нагнојавања. Једне показују како су потагаа, ацид фосфорик , креч и азот битни елементн биљака. Друге упућују на потребу извесне сразмере између та четири елемента, према потребама култивисане биљке, јер ако један недостаје или ако се находи у сувише малој количини, дејство осталих нпје никакво или врло слабо. Из овога се видп, колика је вредност познаватн храну сваке бнљке.