Prosvetni glasnik

918 ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Ова испитивања пробуђују дечју љубопитљивост, развијају њихов дух опсервације, а доприносе, да у понеким селима ишчезава она тако стародревна рутина. Обилажење добрих сеоских кућа, где се експлоатадиј а паметно врши, уређених штала, поља, где се акриколни радови могу обј аснити на делу, комплетирају пшолска предавања и чине схватљивим познавање најбољих средстава културе. Ио целој земљи оснивају се музеји са колекцијама у којима су минералн тачно опредељени, земља из околине, која је анализирана и класиФицирана, чему се често додају и веома просте и елементарне геолошке карте, колекције класова, зрна, дрвета, трава, збирке корисних и шкодљивих инсеката, које сами ђаци скупљају. Многи учитељи грунисали су своје негдашње ђаке у друштва и на предавањима или конференцијама објашњавају највише агрикултурне ствари. Тамо, где нема школе, учитељи прикупљају младиће у вече извесних дана у недељи, поучавају их о најбољим практичким мерама у култури, пружају ил неопходна поучна знања, обавештавају их о саставу хемиског ђубрета, његовој користи и употреби. У извесним департманима учитељп придружују предавањима и практичне поуке о наводњавању. Пошто објасне прво користи од заливања, које се вршп редовно и у довољној мери, излажу како се праве уставе. Сем тога обраћају пажњу њихових слушалаца на корист, која се може имати разумним исушивањем и кад се врши на рационалан начин. Други опет, у сточарским пределима, дају корисне савете о гајењу стоке, о средствима да се побољша раса, игијени домаће стоке, особинама доброг пастира. У пределима виноградарским велики број показује ирактички како ваља угушивати болести код лозе. Они сами справљајуи то јавно пред светом антисептичке смеше, које су преноручене као добре и чине од њих употребу на начин, који је искуством признат као најбољи. Где је Филоксера упропастпла чокот, доприносе да се виногради ноново днгну. На другим местима покушавају, да распростру пчеларство. У својој башти наместе једну кошницу, поучавају ђаке шта треба радити око пчела, како се прибира мед и на тај начин представљају готово опппљиво корист, коју логу донети ови корисни инсекти ,у пределима, где има услова за то. На ј угу Француске упућују ђаке у гајењу свилене бубе. Благодарећи њиховом труду опажа се напредак код друштава за заштиту корисних птица, и животиња. На послетку сузбијају емиграцију и покушавају да задрже на пољу сеоску популацију, коју врло често заводи и упропашћује блесак великих варошн, нарочито Париза. У тои циљу основано је једно нарочито друштво које броји до 60 учитеља, својих чланова. * 0 настави заостале и умно слабе деце ио основнпм школама у Немачкој. —Од 1898. установљени су нарочити разреди по основним школама у Берлину ради наставе умно слабе, заостале и анормалне деце, која се сматрају да су неспособна да походе редовне часове. 1. априла 1900 год. број ових разреда био је 68. Фамилије, благодарећи претходним мерама, које су предузете, да се не би вређало њихово самољубље, у опште не опиру се да своју децу уводе у ове нарочите разреде. Школа, коју дете походи, по из-