Prosvetni glasnik
326
сродника, другова, пријатеља и познаника који још живе, и које још можда васпитаник познаје — а и овде нарочито онога што су на њима посматрали кад су били у млађим годинама. Кад се ка свему томе додаду још и последице од тога рада које се тек сада јављају на тим живим личностима, а које последице, добре или рђаве, може сада и сам тај васпитаник, који причање слуша, посматрати и рођеним се очима уверити о истинитости свега — онда овакав посредан пример може у приликама имати тако снажан утицај, да наткрили и утицај од непосредно посматраног примера, па по некад и утицај од својих сопствених доживљаја. Кад родитељи причају о својој сиромаштини у младости, или својих сродника, па онда о вредном а поштеном трз г ду с напорима и истрајности у том пашћењу и мучељу, о искушењима и јуначком отпору, и најзад о успесима после дугог трпљења, које успехе сада и васпитаник свакога дана. гледа па и уЖива, а нарочито кад се овако нричање окити појединим ситнијим епизодама — не може да буде а да све то не учини снажан утицај на васпитаника. На овај су начин одгајени они светли и велики карактери из нашег првог и другог устанка, на овај се само начин још и дан дањи васпитавају хиљаде хиљада српске деце, која не походе школу. Исто ово важи и за слична приповедања учитељева у школи о себи и о својим сродницима, пријатељима и познаницима. Штета је, само, што учитељ има мало времена и прилике за изношење ове врсте примера. Но с друге стране опет он може чешће да допуњава друге примере примерими из свога живота, који онда утичу на васпитанике као снажан доказ онога што је раније изношено. Слабијег су утицаја испричани примери о доживљајима лица која су васпитанику, а може бити и васпитачу, неиозната. Такви испричани примери често пате од тога недостатка, што се пе износе довољно јасно узроци и последице у догађају, и што је такав догађај више као неки одломак неке непознате и неодређене целине. Ови су нримери оагитијег карактера , но сопствени доживљаји и посматрани догађаји. Овде се често износе даљи и дубљи узроци, но што се могу уочити у непосредним примерима, а износе се и доцније, и општије последипе. Овде има пред собом васпитаник удаљеније по времену и простору узроке и последице, чега није било у толикој мери код ранијих примера. Све ово чини те је ова врста примера врло подесна за арелаз од поука простијих и посебнијих ка онштијима и најопштијима. б) Догађаји из Историје. Испричани догађа.ји из Историје, као истинити примери, имају сличан утицај са горњим истинитим примерима из обичног живота. Разлика је у томе, што се из ових примера могу изводити још општија морална правила и што дају ирилику за поглед-на још удаљеније и општије узроке