Prosvetni glasnik

Б Б Л Е Ш К Е

481

питомаца збиља иоправило, ма да овде морамо одмах приметити, да се та школа сматрала, а и даиас сматра, као последња помоћ деди, у ију поправку сумњају и учитељи, и родитељи и приватни заводи. Није то бпо редак случај, да су у ту школу доводпли децу конопцем везану или лод строгон пратилачком стражом, па су услед страха од те школе којом су их једнако плашили, само вребала прилику да умакну. Па ипак, за врло кратке вреие, умешним опхођењем наставника дотичног завода, деца су се мирила са својом судбом и радо у заводу остајала. Код таке деце не би се никако смело почињати строгошћу, јер она огуглају на казну и постајт неосетљива спрам таких средстава, већ се морају придобијати само разумним нонашањем и лепим опхођењем. Код деце слабих н меканих родитеља дејствује оиет казна врло добро, јер она тада долазе брзо до уверења, да ту дува други ветар, а не онај на родитељском дому. У завод се најчешће примају питомцн на нредлог школских властн, ређе нак по родител,ској молби. А бива, да се у тај завод шаљу покашто на принудну наставу и она деца, коју суд не подвргава казнн за разне крнвице учињене у малолеству, а испод 12 год. своје. Сва су скоро деца пре пријема у завод била склона крађи. Ту највећа крнвица нада на родитеље, који су заборавили зарана усађивати својој деци вољу за поретком, радом и систематском делатношћу. Оту.да нроистпче, дакле, наклоност ка левентовању и скнтњи. Деца се по васдан, па и преко целе седмице, удаљују од куће, постају ленштине и скптачи. А одатле им остаје само један корак до лажљиваца, лопова, душевних и телесних пропалица. То је, у главним потезима, слика живота већине питомаца пре њихова ступања у завод. Па инак, ма да се у тај завод примају тако изгубљена и пропала деца, он нмје завод казнени, веЛ само васиитни. У заводу има свега 400 душа. Ту се с питомцима рачунају наставници и заводска послуга. У заводу су двојица свештеника, јер се веронауци приписује особити значај. Питомци иоходе цркву врло уредно. Школа има 8 одељења са 6 учитеља н 2 богослова. Пастава ј е иста као и у другим школама. Учење траје само нола дана. Дртање се предаје само у зимњем нолгођу. Телесно вежбање, које се предаје преко целе године, одликује се слободним вежбањем н врло честнм нзласцима и походима. Нарочито су деци у вољи вежбања с оружјем и са својнм дрвеним лушкама, нарочито одрасли рукују с потпуннм поуздањем. Упоредо с учењем иде у заводу и рад, у колико он засеца у васпитну основу питомаца. С тога се пола дана посвећује учењу, а пола раду. Ко је био у школи пре подне, тај после подне ради — и обратно. Наставници су за рад стручна лица. У заводу се поглавито изучавају ови занати: обућарски, кројачки, књиговезачки, столарскн, дрводељски, нлетарски н зидарски. У женском одељењу нзрађују наставннце с питомицама потребно рубље као и одело за питомице. У главноме рад је овде разноврсан и у сваком погледу одговара васпитној задаћи завода. Па и за друге заводе, у колико се само доспева, израђују се овде разноврсне ствари. Сви питомци, одмах по пријему, долазе најпре у кројачницу, те сваки научи да сашије себи одело. Ко хоће, он ту остаје и даље. При бирању заната нарочита се нажња обраћа на вољу питомаца, те се тако они одају оним занатима, који се највише њима лично свиђају. Промена заната није