Prosvetni glasnik

482

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИЕ

допуштена. На тај начин хоће питомце да нривикну и на лоше стране, без којих временом није ни један занат. Најмлађим питомцииа даје се најлакши посао. Лети се веКина питомаца бави у врту или на великиа државним добрима, коЈа иду уза завод. А покашто иду и на мобу околним суседима, те им помажу у купљењу сена ири косидби и у вађењу кромпира. Ако је имање удаљено од завода, онда тамо остају и на конаку и у завод се с песмом враћају сутра дан. Преко целе године раде питомци што им се наређује, но пред божићње празнике допушта им се извесно време да проведу по своме нахођењу и својој вољи и Фантазији. И за то време толико се направи разноврсних цредмета, да се од њих приређује нарочита изложба., која се многобројно посећује. Ти су радови некаква врста игре. Осим тога, лети, сваки питомац добива по једно парче земље у врту на слободно руковање, те ту срје и обдедава оно, што је њему највише у вољи. Осим тога предузимају се чести излети и ма да само по један наставник долази на 100 и више питомаца, ииак нема случаја, да би когод од питомаца побегао. То је најбољи доказ о доброј управи у заводу. Ср. * Приватне школе у Великој Брптанији. — По приближним подацим од 100 мушкараца, који су добили више образовање, око 40 њих посећивал је такве приватне школе, које нису биле ни цод каквом службеном контролом код женске деце пак та је размера била чак као 70 : 100. Тешко да ће се погрешити, ако се узме, да број мушкараца и девојчица, којн су више образовање задобили у приватним школама, рачунат уједно, износи око 60°/ 0 , дакле свакако више од нодовине ђака. Родитељи енглеске деце у жељи за слободом, полажу велику важност на то, да сами одређују који је начин образовања најбољи за њихову децу, па онда контраст друштвених редова и оштро истицање у раздичности религиозног мшпљења, које у Енглеској дубље захвата, но ма у којој другој земљи на свету — све то очевидно доказује, да ће ириватне школе још дуго времена играти знатну улогу. у енглеској настави. Оне обухватају све ступњеве школских циљева и понекад пружају поље за интересантне покушаје. Каткад оне конкурпшу, и то не без успеха, државним или општинским школама. У новије доба опажа се код њих покрет у циљу да се добије ауторитативпа сведоџба о њпховој способности, тако да би се могла повући оштра грапица између добрих и рђавих. Актом својим од 1899. год. Просветни Савет наређује, да, ако школе желе, могу тражити државни надзор. Најбоље приватне школе чине већ употребу од локалних испита које су установили универзитети. — Нарочите напомене заслужују овде приправне школе; оне припремају дечаке од 8—13 или 14 година за велике државне школе. У том погледу, оне се могу сматрати као саставни део јавних школа, будући оне врше велики утицај на удешавање њихових наставних пданова иријамшш испитима као и испитима за благодејање. Школарина је, по правилу, врло велика; стога је, што се тиче намештаја у заводима, богаства у училима и др. много боље и впше у многим ирпватним школама но у најбољим државним и градским школама. По једној статистици која разматра око 240 најбољих тлквих школа просечни број ђака износи око 36; свака приправна школа нма четпри или пет разреда; на сваког наставника додази осам ђака, тако да се врло добро може извести индивидуални поступак. Већина приправних школа су пансионати; више од половине