Prosvetni glasnik

272

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Г. Стев. М. Веселиновић нзјавио је, да не жели хонорара за ово реФеровање а г. Миленку Вукићевићу, у име хонорара за реФеровање, одређено је двадесет (20) динара. V Прочитани су реФерати г. г. Нетра Деспотовића и Владимира Д. Стојановића о књигама: „Иаука Хришћанска за III. разред основних школа" н „Наука Хришћанска за IV разред основних школа" од Петра Протића, школског надзорника, који је молио за одобрење, да се оне могу употребљавати као уџбеници у III. и IV. разреду основних школа. РеФерат г. г. Десиотовића и Стојановића гласи: Г<давном Просветиом Савету. Пиемом својии од 4. октобра, СВр. 57. и 58., Главии Нросветни Савег иослао нам је на преглед п оцеиу „Науку Хришћанску" за III и „Науку Хришћанску" за IV разред основних школа од г. Петра Протића, школског надзорника, и тражио је од нас да нрегледамо методску и језиковну страиу у њнна и да о толе поднесемо Савету своје нишљење. Ми смо обе књнге размотрили и част наи је о томе нодиети Савету ово мпшљење: Наставни програм за осповну школу одређује овако задатак науци хришћанској: Буђење религијско-моралнпх осећања и упознавање са својом вером. Према томе задатку он побраја и градиво којим ће се постићи горњи задатак. Ну, да се постигне истакнути задатак није доста иматп само градиво које ће послужити као средство, него је још веома важан дндактички захтевда се то градиво и ваљано обради. Једна од ирвих погодаба да се већ одређеним граднвом постигне задатак лежи дакле у самом пачину обраде градива. Ако је ово правилно, ако одговара нсихолошким законима по којима се врши процес учења, онда се мора као последица тога обрађивања јавити осећање. Градиво се одређује наставнпм програмом и, ако је тако добро изабрано, испуњеи је један од услова за правилан рад и поуздан успех. Други услов има да испуни сам наставник; он треба да обради то дато градиво. Према томе за наставу потребни су с једне стране васиитаник, а с друге стране иаетавннк и градиво. Ово је симо средство и као такво оно н.ма вредности само у рукама вешта наставника. Еао што и свако оруђе само за се и у рукама невешта не вредп ништа, или може бити чак и оиасно, тако је и са наставиим градивом. Уџбеници за учеиике и ученице основних школа јесу васпитно оруђе, које се даје у руке деци место да га наставник употребл,ује према деци. Да ли је то оиравдано дидактички? Према свему, што се данас зна из дидактике о наставном градиву као васпитном средству и употреби његовој у настави, уџбеници за основну школу овакви какви су код нас уопште, као и ови за науку хригаћанску у III и IV разреду основне школе, не само да су излишни, него су чак ц штетпи, јер отежавају правилан методски рад учитељев и сметају природном духовном развитку васпитаникову. Ево у чему: I. Они заводе наставника с аута иравилног методичног рада. Да се у васпитанику пробуди осећање овим одређеним градивом трлаш се. не само умни рад васпнтаников, него још интенсивнији рад наставников.