Prosvetni glasnik

454

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Осим тога писац је замодио некодико људи и жена да му ио сећању напишу какву су улогу игради новци у њиховом дечјем животу. Већина. - он је добио свега 102 одговора. — признаје да је интерес према новцу играо вел.ику улогу у њиховом дечјем животу. 78°/ 0 причају да су новци играли велику улогу у њиховом дечјем животу и да су им игде, пуцад, изрезана хартија сдужиди место новца. Многи су штедили новац, многи су чувади у штедници, други су давади у штедионицу, трећи су чувади на каквим скривеним местима, на зидном часовнику, у сандуцима и т. д. Пеки се сећају да су сањали такве снове у којима су новци игради велику удогу. Једни су маштали да добију насдеђе, други да нађу новац, неки да се обогате својим властитим радом итд. итд. Све ово без сумње показује то да деца нису равнодушна ирема новцима, напротив она још у најмдађем добу испољавају према њима ведики интерес за ко.ји се треба трудити да се правидно развије и разумно упути. Још Песталоције је нриметио, да штедљивост није врлина која се може по својој жељи задобити но је треба поступио вежбати у дечјем добу. Заиста, ради тога, да бисмо биди у стању да штедимо, потребно је владати неком магатом, умети предвидети будуће добити; осим тога да би бида засебна цељ треба имати јаку вољу. Осим свега тога штедња се не тиче само новца. Дете, које одако троши хартију, пера, цепа књиге, квари играчке, не чува хаљине мадо је погодно социјадним погодбама живота. С обзиром на то шкода и учитељ као важни Фактори у васпитању дулши су да своје васпитанике учине иогодним за живот а ради тога потребно је да их науче да цене ствари, потребно је да на време прекрате раскошне навике и свима сидама радити противу њихових замишљених потреба и претеранИх захтева. У Северо-Американским Сједињеним Државама пре 20 год. први пут је покушано да се у деци васпитава осећање штедљивости. У школама се труде да деци дају правидан појам о новцу и однос према њему. У тој цељи подстиче се свака жеља за штедњу, труде се да деци даду појам о вредности њихова одела, књига, играчака и остадога. Нпр. уређене су шкодске штедионице. У први мах оне су створене само зато да би се сиромашнима дада могућност да одвајају своју штеђевину, доцније су оне постаде једно од најјачих средстава за васпитање осећања штедње и самопомоћи. 11раво и алтруизам. Сада се и у психологијп сматра као одређено правидо да се дечји погдед на правне односе само поступно развија, да је осећање истинитости у почетку грубо и неодређено и да у току времена постаје свесно. С обзиром на то писац је жедео да се непосредно упозна са дечјим погледом на право. Њега је интересовало да сазна, каква су по својој природи она права на која се деца позивљу у својим резоновањнма. У