Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

463

дијанског среза. Град Петроград представља први покушај варошких основ. школа са 12 и 20 разреда. Ђачки радови и програми школског рада доказују, да варошке школе, које су продужење основ. школа разних врста, дају врдо добре резултате. Непосредно до основиих школа стављене су нормалне гнколе или педагошки институти. На челу њихову стоји Петроградска нормална школа. Њени изложени предмети дају слику потпуно уређене наставе. У броју тих изложених предмета налази се и збирка ручних радова. Ту је збирку спремио и за изложбу уредио проФесор г. К. И. Ћирул. Ова је збирка особито занимљива. Најинтересантније су ниже нормалие школе, које образују наставнички кадар за „стране" народности. (Татаре, Киргизе, Черкезе, дакле оне преко Кавказа, и из Казана). Овај наставнички кадар сам израђује наставне системе, речнике и.ручне књиге за децу, која не знају руски говорити. Њихови радови и израђевине заслужују засебно пажње. Најзад, на изложби јс заступљена и приватна иницијатива, која је толико користи допринела школама руским за последњих 20 година. На првом месту, ту је Фреблово друштво, коме је задатак: оснивање забавишта за сиромашну децу из најмногољуднијих вароши руских. Приметићемо затим различита друштва јавних иредавања, која су оснивала библиотеке и читаонице. Најблаготворније међу изложеним друштвима јесте: Томбовско друштво, које је у своме округу подигло више од 1000 зграда за јавна предавања и за библиотеке за народ. Треба напоменути, да је било заступљено и друштво из Бернаула у Сибирији. Као оригиналне а практичне установе, стављене у последњи ред, јесу недељне школе, чије смо уређење већ засебно видели, о којима је ватрена поборница ових школа госпођа Ш. Алћевскова сваком походиоцу говорила. Затим долазе вечерњи курсови у Кијеву, које је приређивао г. Лубенет, инсиектор основних школа. Нека нам је сада допуштено, да овај део наше студије попунимо и да Формулишемо неколико оцена више, специјално педагошких о методама и изложеним радовима. Најпростије је, да то изложимо оним редом, како је то програмом обухваћено. Религија. — Веронауку су готово у свима школама предавали свештеници, који су у опште постигли доста добре резултате „али који не предају увек са одушевљењем и потребном јасноћом." (Нижњи Новгород.) ФотограФИЈе нам представљају свештеника, који држи предавања помоћу слика светаца, које износи и показује ученицима. Затим долази светлост чаробног Фењера, која помаже читању религијских и моралних чланака (угледна школа у Шопотову.) Уз писмене радове долазе усмено и ове лекције, које смо нашли у збирци, коју је изложио Нижње-Новгородски округ. Пред читаоце их