Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

375

после, последња трећива ученика правила је погрешке и није решила задат ак; ова група учепика може се раздел ити на неколико подраздела: неки су приближно решили задатак, на прилику:

8

3

6

9

5

1

4

7

2

други нису могли апсолутно ништа учинити. Међу резултатима овога огледа и ранијих има довољно јасне сличности: у оба случаја су готово једни исти ученици решили задатак добро и једни исти учениди пак нису га могли решити. д) Молили су ученике да на памет нацртају столицу, коња, овна, који пасе и на кога гледаш спреда, и, најпосле, „кеца треФа". Оглед је и сувитпе тежак; ученици су цртали задате предмете, али ми нисмо у стању да опишемо те цртеже, — разноликост је тако велика, да јс врло тешко ноделити учепичке радове на групе, и субјективиа оцепа експериментатора игра овде и сувише велику улогу. Да бисмо добили најпростије резултате, преко је потребно давати ученицима да цртају најлакше слике, — и тада се ученици могу поделити на групе, према њиховим радовима. Видпмо, дакле, да се сви ти огледи одиосе, у главноме на уображење вида и на геометрнско размишљање ученика; педагозима је добро познато, да су неки ученици врло даровити у геометрији, а други потиуно неспособни; па у чому је разлика међу тим ученицимаР Какав је узрок тој разлици ? Ето, та су питања од велике важности, но ми још не можемо на њих одговорити, јер је за то потребно извршити много огледа, сличних онима горе наведеним, и проучити њихове резултате паралелно са резултатима у погледу литерарних способности ученика; само слична нроучавања могу нам дати тачне одговоре на постављена питања. Из огледа, које смо ми извршили, као да провирује овај резултат: да ученици, који не умедоше решити разне задатке, имају рђаве представе вида, — у њих су представе слуха јасније од представа вида. 2.) Огледи извршени у погледу књижевног уображења. Процесе, који долазе у ову групу тешко је деФинисати тачним термином, — овде се дотичу и књижевно памћење, и уображење, и асоцијације; тоје читав низ Функци .ја, које се могу сио.јитн у једну целину. Изнећемо неко.1ико огледа, који се одиосе на тај предмет. а) Каже се ученицима: за пет минута смислите што више именица које се свршују на ојг , П и е1. Индивидуална разлшш, овде је врло ве-