Prosvetni glasnik

376

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

лика, број нађених речи варира између 30—5; ученике је врло лако разделити на разне групе по броју нађених ритама (једиакости). б) Каже се ученицима: за дванаест минутанађите што више сродних речи — синонима — са: 9 оШсА, сгоцигз, ЂгШап1, агтаШе, таИеге, гезресГ. Индивидуадна раздика и овде је врло велика, број синонима варира између 22—5. Сравњујући резултате обојих огледа, ми налазимо готово један и исти ред ученика према успеху у решавању постављених питања. в) Ученицима се диктује низ речи и каже им се, да те речи састављају читаву Фразу коју они треба да саставе. На ирилику, изговоре им ове речи: које, клима, тегико&е изгледају, људе, иредела, сурова, несавладљиве, тоилих, иодноее такве, становницима, навикава, и сад се од ученика тражи да саставе фразу, која је скмопљена из тих речи. У дотичном случају Фраза гласи: „Сурова клима навикава људе да подносе такве тешкоће, које становницима топлих нредела изгледају несавладљиве". Сва тешкоћа у сличним огледима састоји се у тражењу сличних фраза; врло је лако саставити или сувише тешку, или сувише лаку фразу; ми смо те огледе вршили са (пет) разним реченицама. Огледи су нам дали резултате, који се доста јако разликују од она два ранија резултата; било је врло лако ноделити ученике на три или четири групе, према броју погрешака и према брзини налажења и склапања реченице. г) Дају ученицима реченицу из које су изостављене неколике речи, које ученици треба да нађу. Тај метод употребио је ЕЊгпућаиз, а ми смо га детаљно онисали у књизи „Умни умор■. Ми смо вршили такве огледе са три реченице разне тешкоће и нашли смо врло блиске резултате који се односе на те три реченице. Ти резултати сгоје у некој зависности са огледима чињеним при тражењу синомима и ритама. При обрађивању одговора треба разликовати, каквог су рода погрешке, које су ученици учинили; те погрешке могу бити често граматичке, или могу се односити на смисао реченице. У тим огледима морамо се задовољити само деобом ученика на разне групе. д) Дају ученицима три или четири речи, на прилику: гора, ирирода, чаша, и моле ученике да саставе реченицу, која би обухватила те три речи. Индивидуалне разлике међу ученицима бивају овде огромне и оне у многоме зависе од онпх речи, које треба спојити међу собом; зато је преко потребно да се подобни огледи изврше са што више примера. Обрађивање материјала, у овом случају, веома је тежак посао, ту обраду треба да врше два лица независно једно од другог, пошто се само тако могу добити стални резултати. Огледи су показали, да ученике можемо у том случају разделити ;на четири групе, почев од оно мало ђака, који су умели да саставе литерарне Фразе у свима случајевима а завршујући онима, којн у неким случајима нису могли ништа сми-